TXT
Een gesprek met Morgane Frund over Ours en pogingen om de ‘male gaze’ te temmen
Tijdens het maken van haar afstudeerfilm zag Morgane Frund zich gedwongen koers te wijzigen. “Je kunt beelden nooit genoeg in vraag stellen.”
Een inkijk in het filmische werk van de Belgische poëet en kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976), dit jaar postuum een eregast van het Internationale Kurzfilmtage Oberhausen.
Over de eerste grote solotentoonstelling van filmmaakster Saodat Ismailova in het Eye
In het Eye Filmmuseum in Amsterdam loopt een prachtige solotentoonstelling van filmmaakster Saodat Ismailova. Haar werk beweegt zich tussen film en audiovisuele installatie.
Over Charles Dekeukeleire en de essentie van film
Charles Dekeukeleire ging de geschiedenis in als een van de grondleggers van de experimentele en documentaire cinema in België. Vandaag vindt vooral zijn (korte) avant-gardewerk nog weerklank. Tastend naar een zuivere expressie van film als kunstvorm kwam hij uit bij beweging.
Wat als AI van hulpmiddel bij het realiseren van films evolueert tot zelfstandig filmmaker? Hoe ver staan we al in dat proces en hoe nieuw is het fenomeen AI eigenlijk in de (kort)filmwereld?
Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2021-2022 aan LUCA School of Arts - Sint-Lukas Brussel.
Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2021-2022 aan RITCS School of Arts.
Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2021-2022 aan KASK School of Arts.
De filmische brief L'escale, de nieuwste film van het Belgisch-Congolese collectief, werd recent bekroond op het kortfilmfestival van Oberhausen. In de film doen twee leden hun verhaal over een akelige 'stopover' in Angola.
Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2020-2021 aan Sint-Lukas Brussel.
Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2020-2021 aan de Brusselse filmschool Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound.
Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2020-2021 aan KASK School of Arts.
Over de kortfilms La Chambre en Saute ma ville van Chantal Akerman
In haar vroege kortfilms tekende Chantal Akerman, moedwillig maar ook onbewust, de contouren van haar eigen toekomst uit. Alle fundamenten van haar oeuvre, vormelijk en inhoudelijk, werden er gezet.
The Human Voice is een korte film van Pedro Almodóvar, gebaseerd op het beroemde toneelstuk La voix humaine van Jean Cocteau. In Tilda Swinton vond Almodóvar de ideale vertolker van het personage dat hem al decennia inspireert: een verlaten en ontredderde vrouw.
Open Brief
Filmkritiek wordt geteisterd door dreigende stopzettingen, financiële krapte en een gebrek aan toekomstperspectief. In een open brief luiden we samen met onze collega's van Sabzian, Cinea, Filmmagie en Vertigo de alarmbel.
Over Pedro Peralta's Perpetual Night
De technische uitdaging die de jonge Portugese filmmaker aangaat in zijn kortfilm Perpetual Night getuigt van onverbiddelijke bekwaamheid. Een minutieus uitgewerkte choreografie waar lens, licht en spel heel precies op elkaar afgemeten zijn.
Valt er heil te zoeken in de omnibusfilm? Een filmhistorisch onderzoek naar de opkomst en het belang van het format, en het verwantschap met de kortfilm.
Over Neighbours van Norman McLaren
De Schots-Canadese animator Norman McLaren experimenteerde al van jongs af met verschillende filmtechnieken. Een roeping waarvoor hij later, met Neighbours, een Oscar in de wacht zou slepen.
De lange, aarzelende shots waar de Italiaanse grootmeester Michelangelo Antonioni later voor bekend zou worden, verschijnen al in prenatale fase in het vroeg neorealistische Gente del Po (1947).
Welke (kort)filmmakers treden in de voetsporen van hun landgenoten en grootmeesters Miguel Gomes & Pedro Costa? Een focus op Portugese cinema tijdens de 66e editie van Kurzfilmtage Oberhausen biedt (misschien) antwoord.
Dorian Jespers over Sun Dog
Na een indrukwekkend gestart festivalparcours gooit COVID-19 ook roet in het eten voor Dorian Jespers' zegetocht met zijn Wildcardwinnende Sun Dog.
Over Jorge Jácome's Past Perfect
Lijden onder woorden brengen, is een moeilijke zaak. Toch slaagt het experimentele filmisch essay Past Perfect er in. Het leed neemt er verschillende vormen aan en duwt ons, vanuit een ontreddering, kopje onder het verleden in. Een film die gedachten leent, overbrengt en opnieuw samenstelt: een denkbeeldige dialoog door de eeuwen heen tot vandaag. Waar mag men verdrietig zijn? Waar krijgt verdriet een plaats?
Over The Vampires of Poverty van Luis Ospina en Carlos Mayolo
De onlangs overleden Colombiaanse filmlegende Luis Ospina introduceerde de term 'porno miseria', en uit kritiek in de korte mockumentary The Vampires of Poverty op exportdocumentaires die ellende verheerlijken.
Meltse Van Coillie over elephantfish
Meltse Van Coillie over het moedige maakproces van haar docufictie elephantfish, bekroond met een VAF Wildcard.
Baloji Tshiani over Zombies
Muzikant, regisseur, multitalent. Van Starflam tot Oberhausen: Baloji's experimentele muziekvideo Zombies won begin mei de Principal Prize op het legendarische kortfilmfestival, editie 2019. Niet in de sectie videoclips, maar tussen niet minder dan vijftig mondiaal geselecteerde experimentele en vaak intellectuele korte films.
In deze klassieker bestudeert Jan Švankmajer de verschillende aspecten van ‘dialoog’, op ludieke en verrassend pessimistische manier.