Dag van de Mensenrechten: Kortfilmprogramma Palestina
In samenwerking met Fotomuseum Antwerpen
Op 10 december is De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens 75 jaar oud. Mensenrechten vormen de grondslag van de democratie en gelden als basis van vrijheid, rechtvaardigheid en vrede. Maar gelden die rechten evenwaardig voor iedereen? Hoe kunnen we spreken over universele rechten van vrijheid als zovelen nog onvrij zijn en het recht op vrije meningsuiting afbrokkelt?
Fotomuseum Antwerpen (FOMU) nodigt je samen met Kortfilm.be, Lumière Antwerpen en Take over by Us uit om tijdens deze Dag van de Mensenrechten het museum te bezoeken voor een aangepast kortfilmprogramma en een Sharing Corner.
Fotografie en visuele kunsten zijn een krachtig medium om onderdrukking en sociale normen in vraag te stellen, te luisteren naar ondererkende stemmen en zo actief de mensenrechten te verdedigen. Inspelend op de actualiteit presenteert FOMU in samenwerking met Kortfilm.be en Lumière Cinema een programma van vier kortfilms over Palestina waarin fotografie en beeldbewustzijn een centrale rol spelen.
Aansluitend volgt de Sharing Corner & Quiet Corner gehost door Take over by Us. Enerzijds een warme ruimte om je gevoelens en persoonlijke verhalen te delen. Anderzijds een stille ruimte die rust en reflectie toelaat. Breng een beeld (digitaal of fysiek) mee dat een impact op je maakt of dat jou doet stilstaan bij wat er vandaag in de wereld gebeurt. Samen nemen we de tijd om te voelen en onszelf de nodige aandacht toe te laten. Iedereen is welkom om te delen, luisteren, schrijven of om gewoon te zijn.
Toegang op basis van vrije bijdrage. De inkomsten worden integraal doorgestort aan Human Rights Watch, een van ’s werelds toonaangevende, onafhankelijke organisaties die zich inzet voor de bescherming van de mensenrechten over de hele wereld.
Reserveer hier.
Met dank aan de betrokken filmmakers, Palestine Film Institute en Argos.
Beeld © Wild Plants of Palestine (Alaa Abu Asad, 2018)
Programme
Programma
De beelden in deze film van de legendarische filmmaker Mustafa Abu Ali werden door een Frans nieuwsteam gemaakt, waarna hij ze aan de hand van experimentele technieken monteerde tot een van de vroegste films over het bezette gebied in Gaza.
In mei 2014 werden twee ongewapende Palestijnse tieners gedood door Israëlische soldaten op de Westelijke Jordaanoever. Lawrence Abu Hamdan maakte een audio-analyse om vast te stellen of er rubberen of scherpe kogels werden gebruikt. Via gevisualiseerde geluidsgolven vertelt hij een verhaal over ongelijkheid.
De film belicht hoe fotografie tegelijkertijd een instrument kan zijn om informatie te verspreiden en te beperken en is gebaseerd op een fotoboek dat Palestijnse flora en schijnbaar betekenisloze topografische kenmerken van het (postkoloniale) landschap op de Westelijke Jordaanoever documenteert.
Deze montage van archiefmateriaal belicht het vertekende beeld dat we hebben van de Arabische cultuur in het algemeen en van de Intifada in het bijzonder. De film legt de raciale vooroordelen bloot die verborgen zitten in beelden uit nieuwsuitzendingen en van films als Lawrence of Arabia.