Zoveel...

Maarten Moerkerke 2021 België 10 '
Hij is veroordeeld voor onopzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. Zij heeft een jaar lang gewacht om hem in de gevangenis te bezoeken. Ze hadden iets bijzonders toen, al kwamen er weinig woorden aan te pas - achteraf gezien misschien zelfs te weinig - en dat is het enige wat ze nu wel kunnen doen... praten.

19.01.2021 Youness Iken

Voor het eerst in een jaar gevangenisbezoek krijgen van je partner, dat is vragen om een pijnlijk en onhandig gesprek. Het is exact wat je krijgt in ‘Zoveel…’ van Maarten Moerkerke, een van de twee breinen, naast Gilles Coulier, achter de kortfilmserie ‘Lockdown’.

Pijnlijk en onhandig zijn allerminst de adjectieven die je op de uitwerking ervan kan plakken, integendeel. Bart Hollanders, hier als gevangene, levert een van de beste en meest authentieke prestaties die we al van hem hebben gezien. Met een agressieve kant die veel compassie weet op te wekken en gejammer dat nooit te sullig wordt. Ook Kim Snauwaert toont na haar debuut in ‘The Best of Dorien B.’, waarmee ze in het buitenland werd bekroond, wat ze waard is als actrice.

De ongemakkelijkheid druipt van het beeld af, en dat niet eens zozeer door het scenario (van acteur Josse De Pauw, nota bene) of door het spel. De twee worden voor de lens van Konrad Widelski steeds in verlegenheid gebracht: het gezicht van Hollanders dat ongemakkelijk wordt gekadreerd of Snauwaert die vanuit een bizarre benedenhoek wordt gefilmd. Ook in de montage wordt het duo, net wanneer het elkaar beter leert kennen leren of het een punt lijkt te maken, afgebroken en visueel genadeloos gecensureerd.

In de sowieso benarde context krijgen de personages met deze truken van de foor nog harder de wind van voren en worden ze haast ontmoedigd om ook maar enige voortgang te boeken in hun eerste verzoenende gesprek sinds een jaar. Geen van beiden heeft het in zich óf krijgt de kans van Moerkerke om de ander gerust te stellen, noch een bevredigend antwoord te ontvangen op een vraag. ‘Zoveel…’ eindigt zoals de titel: met drie puntjes.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.

2