We Know

Bas Devos 2009 België 11 '
Een intiem moment tussen een vader en een bijna volwassen zoon leidt tot een fundamentele, hoewel subtiele, verandering in hun relatie.

16.02.2019 Jannes Callens

Bas Devos’ oeuvre bulkt van visuele originaliteit, ontroerende subtiliteit en de afwezigheid van grootse en dramatische plotwendingen. Zijn beeldverhalen zijn spek naar de bek van liefhebbers van de intense visuele ervaring.

We Know’ vertelt via prachtige fotografie van Nicolas Karakatsanis ('Rundskop', 'Mompelaar', 'I, Tonya') een intiem verhaal over de relatie tussen vader en zoon tegen de achtergrond van een moeilijke periode. Beide worden geconfronteerd met een nakend sterfgeval van respectievelijk hun grootvader en vader. Daar gaan ze elk anders mee om, maar vinden bij elkaar toch hun onvoorwaardelijke familiale liefde.

Veel dialoog is er niet, maar wanneer aanwezig is die wel trefzeker. De gesprekken worden gekenmerkt door impliciete boodschappen en subtekst.

Het onzegbare met flair verbeeld.

Devos en Karakatsanis vormen een koningsduo. De twee vinden elkaar in een radicaal artistiek klimaat en voeren een intieme paringsdans uit. De vierkantige beeldverhouding zorgt ervoor dat alle ballast van de omgeving waar de personages zich in bevinden, overboord wordt gegooid. Bijzonder lange shots en travels wisselen elkaar af, waardoor eerder gechoreografeerd dan gedecoupeerd is. Alle filmische parameters worden in het werk gesteld om de intimiteit en subtiliteit van het verhaal te onderschrijven.

Violet’, Devos’ langspeeldebuut uit 2014 ging in wereldpremière op het prestigieuze filmfestival van Berlijn. Ook zijn tweede film ‘Hellhole’, over drie verloren zielen tegen de achtergrond van Brussel na de aanslagen, kreeg een plek op de Berlinale. Karakatsanis tekende steevast voor de fotografie. Devos bewijst een bloeiende en unieke stem binnen de arthousscene te zijn, en met Karakatsanis aan zijn zij levert dat opmerkelijk schone dingen op.

3