Versailles

Hyun Lories 2020 België 20 '
Sanaa keert terug naar Versailles, de wijk waar ze opgroeide, in een poging om de band met haar zus Rana te herstellen.

• Publieksprijs Film Fest Gent 2020
  • Kortfilmfestival Leuven 2020
19.10.2020 Matthias De Bondt

Wie aan Versailles denkt, denkt aan weelderige rijkdom, prachtige tuinen en de Zonnekoning van Frankrijk — niet in het minst dankzij films zoals Coppola’s ‘Marie-Antoinette’ of Corbiau’s ‘Le Roi danse’. De RITCS-afstudeerfilm van Hyun Lories, toont ons echter niet het kasteel dat bekend staat als symbool van Frankrijks ancien régime, maar de vergeten sociale woonwijk in Neder-Over-Heembeek met dezelfde naam.

In 2016 maakte Lories al ‘Derrière les murs’, dat eveneens een licht wierp op een vergeten woonwijk van onze hoofdstad tussen de grens van Dansaert en Anneessens. Daarnaast creëerde hij ook videoclips voor de Brusselse rapper Zwangere Guy en is hij als jeugdwerker actief bij Habbekrats. Als jonge maker ademt hij iets inherent bruxellois.

Dit keer werpt de regisseur een gevoelige blik op enkele jongeren die in de Versailles-wijk opgroeien, meer bepaald Sanaa, een jongvolwassen vrouw vertolkt door niemand minder dan Brusselse hiphopster Blu Samu. Wanneer Sanaa een pauze inlast in de relatie met haar vriendin (Anemone Valcke), tracht ze de band met haar zus te hernieuwen. Het leidt haar terug naar Versailles, de buurt waar ze samen opgroeiden. Terwijl de koppige zussen een weg tot elkaar proberen te vinden, dreigen bepaalde risicovolle invloeden van de sociale woonwijk hen voorgoed uit elkaar te drijven.

Als jonge maker ademt Hyun Lories iets inherent bruxellois, maar gelukkig vermijdt hij tegelijk ook Brusselse stereotypen.

Lories’ kortfilm, die de Publieksprijs won binnen Film Fest Gent’s Belgische Studentenkortfilmcompetitie, is een gemoedelijke slice-of-life met twee sterke, onafhankelijke zussen aan het front. Beiden doen hun best niet te vervallen in de criminaliteit die hen omringt. Lories vermijdt gelukkig Brusselse stereotypen; we krijgen complexe en herkenbare mensen van vlees en bloed te zien, misschien wel dankzij de inspiratie die hij haalde uit de vele verhalen waarmee hij als jeugdwerker in contact kwam. Dat kleurt zijn film prompt origineel en authentiek.

Salomé Dos Santos aka Blu Samu overtuigt, haar prestatie als Sanaa smaakt naar meer. Ook Rana Hamzaoui, in de rol van het zusje, levert sterk werk. Haar morele keuze op het einde van de film komt bikkelhard binnen. De knappe cinematografie van Pieter-Jan Claessens (‘Da Yie’) complementeert hun beider energie, en heeft aandacht voor Brussel haar kleurrijke metrostations en banlieue.

Toch blijft ‘Versailles’ wat aan de brave kant. De verschillende subplots — van de gebroken relatie tussen Sanaa en haar vriendin, tot het idee om met Rana naar de zee te gaan en de dreiging die de rondhangende drugdealer is — maken het onmogelijk om een volledig bevredigend einde te krijgen. Alsof de film halverwege al stopt, terwijl Lories duidelijk nog veel meer te vertellen heeft. Jammer dat dat de dramaturgie van ‘Versailles’ parten speelt.

Bekijk hier ons interview met Hyun Lories.

2