Een audiovisuele dialoog tussen de filmmaker en een gevangene.

• Courtisane 2018
  • IFFR 2019
  • Week Regensburg 2019
  • VIDEONALE.17
06.03.2019 Liza Brandt

Van ver staat het stil’ beleefde onlangs haar internationale première op het Internationaal Film Festival Rotterdam. Het IFFR staat bekend om zijn gedurfde en minder voor de hand liggende programmatie; een festival waar filmmaker en Visite-curator Eva van Tongeren zich ongetwijfeld thuis voelt.

Net als in haar vorige film ‘In Frankrijk zijn geen walvissen’ - beloond met een Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds die werd gebruikt om deze nieuwe film te financieren – onderzoekt van Tongeren via een visueel essay haar onderwerp om het zo beter te begrijpen. Of dit tracht ze althans. In ‘Van ver staat het stil’ blijkt dit niet eenvoudig te zijn.

Meer dan een jaar correspondeert de regisseur met Thomas: een gedetineerde die veroordeeld werd wegens zedenfeiten. Deze briefcorrespondentie zet ze om in een audiovisuele monoloog. De vaak statische shots tonen hun gemeenschappelijke interesses: de woestijn, natuurwonderen en de straten van Los Angeles. Het zijn beelden die ze voor hem maakt en hem ook bezorgt. Uit de monotone voice-over blijkt haar wil en onkunde om hem te begrijpen; een tweespalt die gedurende de hele film centraal staat. Thomas wil ook na een mogelijke vrijlating contact houden, terwijl van Tongeren een zekere afstand wil bewaren.

Van Tongeren schenkt ongeveer evenveel aandacht aan haar bedenkingen en gevoelens, als aan het perspectief van Thomas. Dat levert een interessante conversatie op die doet nadenken over beide standpunten. De mooie beelden en het trage ritme van de film doen je wegdromen, net zoals Thomas doet wanneer hij ze te zien krijgt. Even later kan je je als kijker onmogelijk inleven in zijn blik op de wereld, en verdwijnt prompt alle empathie.

Een experimentele documentaire die op een verfrissende manier het taboe-onderwerp pedofilie behandelt.

2