Sun Dog

Dorian Jespers 2019 België 20 '
Fedor is een jonge slotenmaker in Moermansk, een bevroren stad in de duisternis van het Russische Noordpoolgebied. Klant na klant dwaalt hij door de steegjes van beton, geanimeerd door een fantasie die hem isoleert van de stad en zijn bevolking.

Cast & crew

Awards & selecties

  • Speciale Vermelding Film Fest Gent 2019
14.10.2019 Sarah Skoric

“Dear friends. Did you know? The snow isn’t only falling on here, but also on the lake of Novosibirisk, on a Lada in the Kamchatka, and on a whale in the Cara sea,” scandeert een vrouw, in het donker, wadend door de sneeuw tussen enkele hoge appartementsblokken. Steeds weer opnieuw.

In ‘Sun Dog’ zien we een Rusland vol ondraaglijke kilte en donkerte. De setting is dan ook het arctische Moermansk, waar in januari, gedurende een week lang, bijna totale duisternis heerst. “The longest night”, of “Polar night” heet dat – en die donkerte trekt Jespers door in zijn afstudeerwerk.

Fedor is slotenmaker en stapt van de ene flat naar de andere. Mensen vinden hun sleutels niet meer in het donker of zijn ze kwijt, en luchten meteen ook hun hele hart tegen Fedor - die het maar in stilte aanhoort. ‘Sun Dog’ is theatraal en licht bombastisch, maar dan op een intieme manier. Het is een allesbehalve gangbare afstudeerfilm, en dat is uitdagend maar ook zeer welkom.

De cameravoering is vanaf seconde één experimenteel: het beeld zweeft over een ondergesneeuwd Moermansk en de voice-over van Fedor (dan nog niet in beeld) becommentarieert wat er te zien is (“weer een trein”). Tot de camera, in vogelperspectief, Fedor vindt, plassend op zijn eigen schoenen en opkijkend naar de camera. Die vierde wand wordt door filmmaker Jespers voortdurend doorprikt: Fedor draait zich naar de camera alsof hij de kijker/cameraman rechtstreeks aanspreekt. De diepe, donkere kleurtinten en beeldvervormingen zijn daarnaast ook nog eens met een trippy, bijna ‘Requiem for a dream’- of ‘Enter the void’-achtige hallucinatie overgoten.

‘Sun Dog’ is trouwens niet de eerste kortfilm die Dorian Jespers in een met sneeuw overdekt landschap draait. Eerder trok hij samen met regisseur Déni Oumar Pitsaev naar Kazachstan voor diens ‘Looking for Déni’. Jespers afstudeerwerk is een vernieuwende, experimentele en poëtische fictiefilm. Heel benieuwd naar meer.

3