Een elfjarige turnster ontdekt hoe hoog de verwachtingen kunnen liggen. Leonardo Van Dijll versierde een nominatie voor een Gouden Palm 2020.

• Cannes 2020
  • TIFF 2020
  • San Sebastian 2020
  • Kortfilmfestival Leuven 2020
28.10.2020 Jan Sulmont

Wat een aanwinst voor de Vlaamse en dus Belgische fictiesector blijkt productiehuis De Wereldvrede. Zeven jaartjes na de oprichting staan verbazend veel topprojecten ingeblikt. Langspeler 'Cargo' en de hilarische reeks 'Bevergem' waren al sterke schoten richting roos. Ondertussen loopt ook het buitenland storm. 'Albatros', nu op Streamz en later op het openbare net, blinkt terecht op internationale fora voor bijzonder binge-waardige content. Met coproductie 'War of the Worlds', een samenwerking tussen CANAL+ en Fox Networks Group, Europa & Afrika, wendden partners Gilles Coulier, Gilles De Schrijver en Wouter Sap het vizier helemaal internationaal.

Hun nieuwste paradepaardje, kortfilm 'Stephanie' van Leonardo Van Dijl, staat eind oktober 2020 in competitie op het festival van Cannes – niet de eerste maal trouwens, dat het productiehuis op de Croisette flaneert. Kortfilms blijven dan ook deel uitmaken van De Wereldvredes portfolio – trouw aan de roots wordt op tijd en stond gekozen voor allicht minder lucratieve, korte projecten van jong talent. 'Guest' van Moon Blaisse bijvoorbeeld, goed voor de persprijs op het Kortfilmfestival Leuven 2015.

Van Dijl borstelt een intens, genuanceerd en bijzonder actueel portret van een jonge turnster en haar coach.

'Stephanie' toont opnieuw dat die strategie loont. In dit vreemde coronajaar kwamen mooie selecties op vermaarde festivals als San Sebastián en Toronto. Cannes is de kers op de taart. En de film verdient die selectie ook: Van Dijl borstelt een intens, genuanceerd en bijzonder actueel portret van een jonge turnster en haar coach. De echo’s van recente getuigenissen over emotionele en fysieke uitbuiting in die sector zijn nooit veraf.

Maar misbruik is hier niet het thema. De relatie tussen de twee vrouwen staat centraal, zoals wie op welk moment de volwassene moet spelen. De camera rust vaak op het zwijgende, bedenkelijke gezicht van de coach – een als vanzelf stuurse en getormenteerde Sofie Decleir. Haar genuanceerde spel zorgt er voor dat dit al te gekende beeld toch blijft fascineren. Het minimalistische en hermetische verhaal, met afgemeten dialoog tussen de twee, wordt gevat met opvallend sterke fotografie. DOP Daniel Bouquet toont de turncapriolen van de jonge actrice, in schitterende kaders met vaak statische camera.

Met een VAF Wildcard in de hand en begeleid door Fien Troch rondt Leonardo Van Dijl met 'Stephanie' een toptrilogie af rond jonge sporters – lees ook meer over 'Get Ripped' en 'Umpire'. 'Stephanie' is als een bijna-perfecte oefening op de evenwichtsbalk, tevens ook Van Dijls meest traditionele film tot nu toe: weinig verrassend of experimenteel, maar naadloos uitgevoerd en esthetisch hoogstaand.

2