Sama

Jan Beddegenoodts 2019 België 13 '
Portret van de Palestijnse DJ Sama Abdulhadi, leading lady van de nieuwe generatie techno dj's.

Bio Regisseur

Cast & crew

Awards & selecties

  • Filmfestival Oostende 2019
08.09.2019 Carmen van Cauwenbergh

Wie techno zegt, zegt Ben Klock, Adam Beyer, Richie Hawtin, Len Faki, Paula Temple. Grote namen in de techno-business. Sinds kort hoort daar ook een jonge Palestijnse moslima bij. Verrassend misschien maar wat weten westerlingen eigenlijk écht over het Midden-Oosten? Zoals de Palestijnse dj Sama zelf zegt: “wij dansen en feesten net als iedereen, maar dat komt niet in het nieuws.”

Techno is het geluid van vrijheid en escapisme. Wie ooit de fantastische documentaire ‘B-movie’ zag, kan dat beamen. Het genre werd in Oost-Berlijn geboren, achter de muur die het verderfelijke Westen moest tegenhouden. Als “fuck you” tegen de onderdrukking, en muzikale uiting van een politiek moegestreden generatie. Met het perverse kapitalisme op de loer werd techno het geluid van een cynische en nihilistische lichting, belust op geld en drugs.

Door het opeisen van haar vrijheid, belichaamt Sama de essentie van het muziekgenre.

Ook in het verhaal Sama Abdulhadi, de nieuwe leading lady van het internationale technomilieu, schemeren de beginselen van het genre door. Zo moet ze draaien op een feestje in Haifa waarvoor ze de grens over moet, zonder toestemming, waardoor ze een paar dagen gevangenis riskeert. Sama leeft op hoge vitesse, heeft geen vaste thuis, en doet alles wat ongezond is. Bovendien staat ze door haar keuzes midden in dat funeste westen. Als Palestijnse is dat evenzeer “fuck you” zeggen tegen het systeem.

Documentairemaker Jan Beddegenoodts volgt haar in ‘Sama’. Ondertussen is ze een bekende in het wereldje, draait ze in alle grote steden en blijft ze haast vierentwintig uur wakker. Beddegenoodts slaagt er in om in amper dertien minuten een inkijk te geven in het hypersnelle leven van de jonge vrouw. Een leven dat Caïro, Ramallah, Parijs via taxi’s, vliegtuigen en feestjes met elkaar verbindt.

Wat in het westen ondertussen verworden is tot een muzikaal erkend genre, blijft voor Sama elke dag een politiek statement. Door het opeisen van haar vrijheid, belichaamt ze zo de essentie van de muziekstijl. Daarmee herinnert Beddegenoodts ons aan de beginjaren van de techno: een middelvinger richting het systeem, op het ritme van pompende, snoeiharde beats.

3