Pilar

In een wereld waar de vrije natuur de strijd met de mensheid lijkt te winnen, vindt een vrouw eindelijk haar innerlijke dier en probeert ze te ontsnappen.

Awards & selecties

  • TIFF 2020
  • Filmfestival Oostende 2021
  • Sitges International Fantastic Film Festival 2020
  • Uppsala 2020
  • Go Short 2021
19.06.2021 Jan Sulmont

De animatoren Yngwie Boley, J.J. Epping en Diana van Houten studeerden samen animatie in Utrecht en werken nu onder de naam Moldybyrd Studio vanuit het Hollandse dorp Halfweg, ergens tussen Haarlem en Amsterdam. Jongste wapenfeit van de Moldybyrds: het prachtig getekende 'Pilar', in coproductie met het bekende Belgische productiehuis S.O.I.L..

S.O.I.L. maakte in 2020 met 'De Passant' een instant klassieker, een net-niet-meesterwerk, dat overal ter wereld werd vertoond maar onbegrijpelijk genoeg maar een zestal prijsjes won – al staat daar wel de publiekprijs tussen van het New York City Short Film Festival. Pas mal! Verovert ook 'Pilar' de wereld, zomaar vanuit Halfweg? Het zou best eens kunnen, 'Pilar' prijkte alvast op het programma van relevante festivals in Chicago, Toronto en Sitges.

De selectie voor Sitges, een hoogmis voor genre- en fantastische film, is logisch. Want 'Pilar' is een soort monster movie, die zich bovendien afspeelt in een post-apocalyptische wereld. Het titelpersonage moet zich verdedigen tegen een woeste indringer en ontdekt zo het beest in zichzelf.

Dat thema van metamorfose is in animatiefilm min of meer een cliché, en hoewel ook 'Pilar' daar weinig nieuwe ideeën aan toe kan voegen speelt de film toch mooi met het genre. Tussen het geweld en drama door is er zelfs plaats voor een knipoog. De handgetekende animatie zit vol subtiele details, kunstige schaduwen en — hier en daar — prachtige kleuren. Best van al nog, is hoe die focus op artisanale tekenkunst niet in de weg staat van het beestige verhaal.