Nimic

Yorgos Lanthimos 2019 Duitsland 12 '
Een professionele cellist ontmoet een vreemde vrouw op de metro. Ze haalt zijn hele leven overhoop.

Awards & selecties

  • Locarno 2019
  • TIFF 2019
  • Film Fest Gent 2019
  • New York Film Festival 2019
06.09.2019 Sarah Skoric

Steriele ruimtes, absurde omstandigheden, ambigue eindes en blinddoeken. Het zijn maar enkele van de vele tendensen die Yorgos Lanthimos (‘Dogtooth’, ‘Alps’, ‘The Lobster’, ‘The Favourite’ etc.) in zijn films trekt, of toch volgens de ‘Director’s Trademarks’-series van IMDb. Ook zijn nieuwste project, het twaalf minuten durende ‘Nimic’, dat in première ging op het filmfestival van Locarno, is overgoten met die Lanthimos-saus.

Zonder al te veel weg te geven van de plot: Matt Dillon speelt een apathisch voor zich uit starende cellist, wiens leven én gezin door een toevallige passant in de metro lijkt te zijn overgenomen. De op het eerste zicht onschuldige vraag “do you have the time” blijkt determinerend, en net die vraag maakt van ‘Nimic’ een verhaal zonder einde.

Lanthimos’ kortfilm kan je kijken zoals het symbool voor oneindigheid; een film die op het einde vlotjes terugkrult naar en zich vastkleeft aan het begin, met vaste ankerpunten zoals de dramatische cello-muziek, kokende eieren en slaapmaskers. De dynamische cameravoering (zoals de horizontale pan die twee maal de hoek omdraait bij een achtervolging), de minimalistische conversaties (van vaste scenarist Efthymis Filippou) en de afgevlakte emoties (Dillons gezichtsuitdrukkingen doen sterk denken aan die van Farrell in ‘The Lobster’) maken van ‘Nimic’ een surrealistische, tegelijk thriller- maar ook bijna reclame-achtige kijkervaring.

Al bij al vooral een leuk extraatje voor de Lanthimos-fans. Te zien op Film Fest Gent.

3