play

Kassa 9

Anna Heuninck 2013 België 8 '
Kassierster Olga brengt haar dagen onopgemerkt door in de supermarkt. Een onbeduidend incident verstoort haar dagelijkse sleur.
Animatietoppers

Cast & crew

Awards & selecties

  • Filmfestival Oostende 2013
  • Anima 2014
  • Ciné Privé 2014
  • Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2014
11.11.2013 Sofie Rycken

Animatrice Anna Heuninck heeft iets met cijfers. In haar eerste bachelorfilm aan KASK maakte ze 'Tafel 13', over een man wiens afspraakje hem onder tafel babbelt. In het tweede jaar volgde 'Klokslag 12' over een winkel waarin koekoeksklokken tot leven komen. Nu is er 'Kassa 9', waarin we kennismaken met caissière Olga.

Hoeveel mensen maken echt contact met de persoon aan de kassa van de supermarkt? En omgekeerd? Ook Olga is overgeschakeld op automatische piloot. Gehuld in een vuile rode trui en een blauwe bodywarmer kijkt ze afwezig de wereld in, haar zware boezem rust op de lopende band die haar werkritme bepaalt. Ze zwijgt, haalt af en toe haar neus op en print lusteloos kastickets af. Melk, eieren en bioproducten schuiven voorbij. Alleen Olga’s diamanten oorbellen sprankelen, voor de rest is het een dof plaatje, dat doet denken aan het werk van beeldhouwer Duane Hanson. Maar plots zien we wie Olga echt is.

Heuninck slaagt er in om met een minimalistische setting en zonder woorden een personage subtiel tot leven te wekken.

De kassierster – die op ware grootte werd gemodelleerd in klei (!) – komt tot leven. Ze wordt een vrouw met herinneringen, familie en geliefden en met een verborgen bestaan. Haar ruwe, slappe gezicht licht op. De rimpels blijven, maar ze vertellen plots een ander verhaal. Heuninck slaagt er in om met een minimalistische setting – we zien of horen amper andere personages – en zonder woorden een personage subtiel tot leven te wekken. Ze laat veel over aan de verbeelding van de kijker, die de details zelf kan invullen.

Olga is meer dan wat ze lijkt, haar bezigheden niet zo waardeloos als je op het eerste zicht zou denken. We zitten allemaal vast aan bepaalde repetitieve, banale taakjes – en soms moeten we even uit die routine vallen om ze opnieuw te waarderen. Perceptie is alles. Een fijnzinnig, volwassen portret mét humor, dat nieuwsgierig maakt naar meer.