• Best Narrative Short Hamptons International Film Festival 2019
  • Palm Springs ShortFest 2019
  • Norwegian Short Film Festival 2019
  • Odense International Film Festival 2019
  • + meer dan 25 internationale festivalselecties
16.07.2020 Jana Dejonghe

Van het besneeuwde Montreal in Canada naar het zonnige Mexico en weer terug. Een snelle zoekopdracht via Google Maps geeft weer dat dat overeenkomt met een dikke 9000 kilometer, zo’n 88 uur rijden zonder stoppen. Dat is de afstand die je aflegt in Sandrine Brodeur-Desrosiers nieuwste kortfilm ‘Juste toi et moi’, samen met het meisje Eva en haar vader.

De afstand die de film internationaal heeft afgelegd is nog groter: de film speelde in Palm Springs ShortFest, en won in Berlijn een Kristallen Beer. Onderweg raapte hij nog een reeks andere prijzen mee, waaronder in België de Class Short Film Jury Award op Filem’on.

Hoewel er tijdens het afscheid van mama bij vertrek wat spanning in de lucht lijkt te hangen (waarom gaan we met de truck en niet met het vliegtuig?), is dat algauw vergeten wanneer Eva en haar papa goed en wel onderweg zijn. Het weer wordt warmer en zonniger, door de radio schalt dansbare popmuziek en er wordt gegrapt wanneer ze ‘Missipipi’ binnenrijden. De haren wapperend in de wind, geniet Eva van de opwindende vrijheid van het onderweg zijn. Vader geniet zichtbaar met haar mee.

De chemie zit goed: beide acteurs gaan op in hun rol en vinden plezier in het spelen met elkaar.

Langzaam maar zeker komen er echter barstjes in de onbezorgdheid. Wanneer Eva wil stoppen langs een strand kan dat slechts enkele minuutjes, en eenmaal aangekomen in Mexico blijkt hun verblijf daar maar van korte duur. Samen met Eva voelen we dat haar vader een geheim heeft, en dat zorgt voor een vertrouwensbreuk tussen de twee. Op de terugweg zijn zowel beelden, muziek als sfeer dan ook een stuk donkerder, soms zelfs bijna dreigend.

Als kijker ervaar je de hele roadtrip vanuit Eva’s standpunt, waardoor je in het ongewisse blijft over wat de agenda van haar vader is. De vragen die bij haar opkomen, blijven ook bij de kijker hangen en raken dus niet altijd opgelost. Hoe lang smokkelt hij bijvoorbeeld al mensen de grens over? Verwijten zijn er niet, eerder een voorzichtig elkaar opnieuw leren kennen. De relatie tussen het duo is duidelijk veranderd na hun roadtrip, volwassener geworden zo u wil. ‘Juste moi et toi’ is een coming-of-age roadverhaal, maar dan wel voor beide generaties.

Met prachtige landschappen en goedgekozen muziek zit de sfeer op elk moment exact zoals de regisseuse dat wil, waardoor je als kijker helemaal meegetrokken wordt in het avontuur van de twee hoofdpersonages en hun veranderende relatie. De chemie zit goed: beide acteurs gaan op in hun rol en vinden plezier in het spelen met elkaar.

Kleine hints geven het verhaal verder vorm, zoals het switchen tussen verschillende talen en verkeersborden op de achtergrond die locaties aangeven. ‘Juste toi et moi’, een titel met vele lagen, terwijl “enkel jij en ik” in de wereld vandaag een luxe is die we ons niet altijd meer kunnen veroorloven.

3