De hoogzwangere Abigail ‘kidnapt’ een metgezel voor haar bevalling.

• Tel Aviv Student Film Festival 2018
  • Palm Springs ShortFest 2018
  • Encounters 2018
  • Hamptons 2018
29.10.2019 Jana Dejonghe

“Wat als je nooit meer seks met me zal willen hebben?” “Haha, ben je gek?” Met deze conversatie tussen de hoogzwangere jonge vrouw Avigail en haar man opent de Israëlische Noa Gusakov haar vertederende dramedyHow to swim’.

Het koppel zit in de wachtzaal van hun gynaecoloog voor een controle. Hun eerste kind kan elk moment geboren worden en de zenuwen zitten ondertussen hoog bij de mama-in-wording. Avigail mist echter een vrouwelijke steunpilaar met ervaring bij wie ze met haar vragen en onzekerheden terecht kan. Bij gebrek aan een eigen moeder, grijpt ze dan maar een kans wanneer die zich voordoet en gaat met een smoes een namiddagje op schok met Tammy, de nietsvermoedende moeder van één van de andere zwangere dames uit de wachtzaal.

De twee hoofdpersonages zijn perfect gecast en dragen moeiteloos de film. Dina Senderson zet Avigail neer als een schattige, onzekere maar optimistische en kleurrijke jonge meid met een lief gezicht. Orly Silbersatz’ Tammy is een rommelige dame op latere leeftijd die duidelijk haar streken nog niet verloren is, en er met haar doorrookte stem te pas en te onpas een grap of een vloek uit zwiert. Desondanks heeft ze een hart van goud. De twee dames zijn op een complementaire manier heel verschillend en de chemie tussen de actrices werkt erg aanstekelijk.

Ondanks dat de film af en toe zeemzoeterig dreigt te worden, wisselt Gusakov spontane, grappige momenten voldoende af met het uitdiepen van haar vrouwelijke hoofdpersonages. Voornamelijk Avigail’s wanhopige angst wordt op een ontwapenende manier blootgelegd. In stilte en met rechte rug draagt ze haar onzekerheid maar haar open gezicht spreekt voor zich.

Op dezelfde manier als waarop de eerste seconden de toon van dit verhaaltje-voor-het-slapengaan zetten, zo zorgt ook het laatst moment voor een hartverwarmend gevoel: alles komt goed.

Noa Gusakov studeerde regie aan de Sam Spiegel Film School in Jeruzalem en heeft haar naam ondertussen op de credits van vijf kortfilms staan. ‘How to swim’ ging in première op het Palm Springs Shortfest, en tourde uiteindelijk de wereld rond langs zestig festivals en pakte onderweg meer dan vijftien prijzen mee naar huis. Momenteel werkt Gusakov aan haar eerste langspeelfilm.

2