Frank Heath 2016 Verenigde Staten 12 '
Een man in een telefooncel is wanhopig op zoek naar zijn geheugenkaartje dat verstopt zit in een holle munt.

• International Film Festival Rotterdam 2017
  • IndieLisboa 2017
  • International Film Festival China 2017

07.12.2018 Liza Brandt

In de Verenigde Staten doet de titel een belletje rinkelen. ‘The Hollow Coin’ refereert naar een spionageverhaal tijdens de Koude Oorlog. Robert Goldfus was een Russische spion die betrapt werd nadat een krantenjongen knullig een halve dollar liet vallen. De codes die in deze holle munt zaten, bracht de FBI rechtstreeks tot bij Goldfus. Een verhaal dat Spielberg al inspireerde tot het maken van de fraaie spionagethriller ‘Bridge of Spies’.

Bij de Amerikaanse videokunstenaar Frank Heath is het geen met codes volgeschreven stukje papier, maar een micro SD kaart die zich in de nickel bevindt. De film speelt met referenties en metaverwijzingen: het is een film over een film die zich afspeelt in een telefooncel die op zijn beurt het onderwerp vormt van de film die zich in de munt bevindt.

Dit alles met het uitzicht op de Long Lines Building in Manhattan: een wolkenkrabber die berucht is omwille van zijn gebrek aan ramen, een gebouw “not made for humans”. Dit knap staaltje brutalisme werd gerealiseerd tijdens de Koude Oorlog en is dagenlang resistent tegen een mogelijke kernaanval. Het is eigendom van telecomreus AT&T en op basis van Snowden-documenten wordt vermoed dat de FBI er huisvest en er zijn spionageactiviteiten organiseert.

Klinkt ingewikkeld en vergezocht? Alles behalve! ‘The Hollow Coin’ is een unieke parel van een kortfilm. De nauwkeurig opgebouwde verhaallijn zorgt afwisselend voor spanning en curiositeit. Ondanks dat we op geen enkel moment een personage zien, blijf je gefascineerd kijken naar het prachtige beeld van de langzaam weg smeulende telefooncel in een desolaat landschap. De subtiele humor maakt deze gelaagde kortfilm een arty spionage komedie die nog even in je gedachten zal blijven.

Wat ons betreft mag het werk van Heath vaker een uitstap maken van de New Yorkse kunstgalerijen naar de Europese filmfestivals.

3