Het Leven van Esteban

Inès Eshun 2017 België 15 '
Esteban, een toekomstige Olympische zwemmer, groeit op met een alleenstaande moeder en weet niet wie zijn vader is. Op zoek naar zijn identiteit ontdekt hij in deze poëtische kortfilm dat zwemmen een metafoor is voor het leven zelf.

• Student Visionary Award Tribeca 2018
  • Best Short JEF Hospital Project 2018
  • Encounters Film Festival 2018
  • Chicago Film Festival 2018
  • Chicago Children's Film Festival 2018
  • Leeds International Film Festival 2018
  • Norwich Film Festival 2018
  • Breedbeeld Kortfilmfestival 2018
  • Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017
  • Zlín Film Festival 2018
19.09.2018 Jan Sulmont

In het openingsshot van dit puik vormgegeven coming-of-age verhaal plonst een baby door diepblauw water. Het lijkt wel een bewegende cover van Nirvana’s ‘Nevermind’. Maar het titulaire hoofdpersonage hengelt niet naar dollars, wel naar enerzijds de goedkeuring van zijn vervreemde vader, anderzijds naar een plaatsje aan de Topsportschool – afdeling zwemmen.

'Het Leven van Esteban' toont de métis protagonist op verschillende jonge leeftijden, met drie verschillende acteurs en doorheen diverse decennia. Lekker ambitieus! Elk tijdperk krijgt een eigen, gedetailleerd uitgewerkte stijl en setting. De film ziet er dan ook erg goed uit, beeldvoering, productiedesign en belichting zijn werkelijk top. Ook sterk hoe ondanks het switchen tussen tijdsvakken, de flow van de film lekker doorvloeit.

Jammer wel hoe een eerste persoons voice-over Estebans belevenissen becommentarieert, met eens soms wollig kostschooltoontje. (“Op een dag, kreeg ik een brief”). Want die staat haaks op het extra tikje rauwheid die “het leven” dat we zien afspelen, extra interessant maakt. Desalniettemin heeft de film heerlijke scènes, zoals grappige archiefbeelden over een zwemmer met de traagste tijd ooit in een Olympisch zwembad. Ook de extreme close-ups tussen de opgroeiende zoon en zijn vader blijven hangen. Bovendien valt er ook nog auditief te genieten van een zwierige soundtrack met intense strijkers.

Deze aanstekelijke, maar volgens het boekje gemaakte kortfilm heeft alles in zich om de wereld te veroveren. 'Het Leven van Esteban' tourde dan ook al langs festivals in Sarajevo, Tsjechië en New York, waar de film een Student Visionary Award kreeg. Mis deze festivalfavoriet niet!

2