Goldman v Silverman

Benny Safdie Josh Safdie 2020 Verenigde Staten 7 '
Rod Goldman en Al Silverman zijn twee straatartiesten in New York. Goldman krijgt weinig respect en Silverman is de eerste om dat duidelijk te maken.
20.01.2020 Michiel Philippaerts

Veel sociale media-frustratie na het bekendmaken van de Oscarnominaties, zoals elk jaar natuurlijk. Te weinig vrouwen, te weinig kleur: een voorspelbaar gebrek aan diversiteit.

Maar er was ook een aanzienlijk segment van 'Film Twitter’ dat in toorn ontstak ter verdediging van de nieuwe Amerikaanse wonderboys, de erfgenamen van Martin Scorsese en John Cassavetes: de gebroeders Safdie. Josh en Benny slaagden er namelijk in om vorig decennium gestaag een uniek oeuvre op te bouwen dat zijn grondslag vindt in grootstadmalaise en rusteloze protagonisten in de marginaliteit; hun jachtige benadering tot het thrillergenre brak volledig door tot de ‘arthouse mainstream’ in 2017 met ‘Good Time’, mede dankzij Robert Pattinson als pathologische wannabe-gangster.

Het universum van de Safdies is grauw en chaotisch, maar het is moeilijk om de filmmakers van cynisme te beschuldigen.

Met het bejubelde ‘Uncut Gems’ – hoofdrol voor niemand minder dan Adam Sandler – vestigden de broers zich afgelopen jaar als een vaste waarde in de Amerikaanse indiefilmwereld. Ze werden beloond met 0 Oscarnominaties. De Oscarcampagne met Sandler werd bijgevolg afgeblazen.

Maar nu, een week later – te laat? – komen de broers met een nieuwe kortfilm op de proppen: 'Goldman v Silverman', een verwoed kleinood dat perfect past in het rijtje van hun rauw-realistische kronieken over kortstondige ontmoetingen en confrontaties in New York City.  Sandler tekent voor de rol van Goldman, een goudkleurig ‘levend standbeeld’ dat op Times Square zijn brood verdient en Benny Safdie neemt de rol van zijn aartsvijand op zich, zijn zilveren evenbeeld. Wat volgt kan u raden, want The Sparks zongen het al in 1974: “This Town Ain’t Big Enough For The Both of Us”.

Conflict ontspruit en barst los, voor de ogen van honderden toeristen en voorbijgangers. Een deel van de sterkte van de kortfilm ligt uiteraard in dat verborgen camera-aspect: superster Adam Sandler is zó opgesmukt dat passanten hem niet herkennen, waardoor de film plots aanvoelt als een live-performance – een publiek optreden dat kán falen. Deze guerilla-achtige wijze van filmmaken op straat is eigen aan de Safdies en hun handelsmerken (handheld camera, lange zooms) staan hier evenzeer in functie van het praktische als het esthetische.

Wanneer het tot een gewelddadige aanvaring komt tussen Goldman en Silverman letten we op de reacties van de toeschouwers: sommigen lachen, sommigen zijn geschokt. Opmerkelijk: niemand grijpt in.

In de coda drukken de Safdies echter écht hun stempel op de kortfilm. Na het geschil tussen de twee straatartiesten gaan ze elk hun eigen weg, zichtbaar aangedaan door de botsing. Goldman vloekt binnensmonds terwijl hij op een goedkope hotdog kauwt; hier wordt zichtbaar hoe mooi Sandlers natuurlijke nervositeit zich leent tot de gejaagde filmstijl van de broers. Teruggedrongen in zijn isolement spoelt hij gefrustreerd de verf van zijn gezicht, maar zijn lichaamstaal straalt ook verdriet uit.

Elders inspecteert een verbouwereerde Silverman de gouden strepen op zijn zilveren pak: het laatste zichtbare bewijs van het treffen tussen de twee outsiders. Terwijl de nacht valt, slokt de metropool zijn eenzamen terug op.

Het universum van de Safdies is grauw en chaotisch, maar het is moeilijk om de filmmakers van cynisme te beschuldigen. Door te focussen op de pijn van hun personages in de marge benadrukken ze hun echtheid: het leven van Goldman en Silverman loopt gewoon verder na wat we de ‘verborgen camera sketch’ zouden kunnen noemen. Niet enkel de zwartkomische confrontatie wordt geregistreerd, óók hun verdwijnen in de schaduwen van de anonieme grootstad krijgt de nodige aandacht.

Hoe onvolmaakt en weerzinwekkend de personages soms ook kunnen overkomen, de liefde van de Safdies is duidelijk voelbaar. Zélfs in een kortfilm van zes minuten. En dat is een mooie verwezenlijking.

2