play

Dulce

Angello Faccini Guille Isa 2018 Colombia 10 '
Een moeder leert haar dochter zwemmen.
Top Docs

Awards & selecties

  • Film Fest Gent 2019
  • IDFA 2018
  • AFI Fest 2018
  • Palm Springs 2018
  • Sundance 2019
  • Tampere 2019
  • TIFF 2018
13.11.2019 Matthias De Bondt

Nabij de uitmonding van de Iscuandé rivier, ver verwijderd van de Colombiaanse beschaving, leren we de achtjarige Dulce en haar mama Betty kennen. Tussen de mangroven plukken zij elke dag piangua-schelpdieren, een zeldzame delicatesse in Zuid-Amerika.

Door de grootschalige ontbossing van de mangroven, die normaal verwoestende tijen van de zee helpen absorberen, kwamen al enkele naburige dorpen onder water te staan. Het rijzende waterpeil baart Betty zorgen en dus komt ze tot een besluit: de jonge Dulce moet leren zwemmen.

Regisseursduo Guille Isa & Angello Faccini besluiten hier in te pikken. Met een observerende camera registreren ze de kleine, intieme momenten tussen moeder en dochter, afgewisseld met poëtische natuurbeelden van de Colombiaanse jungle. De gestileerde en afgelikte beelden zijn prachtig en doen ons afvragen of ‘Dulce’ wel een documentaire is.

De film dringt gelukkig niets op, maar biedt aan, en geeft ons als kijker de ruimte om samen met Dulce & Betty op pad te gaan, langs de oevers van deze mysterieuze rivier. De barre leefomstandigheden, steeds onderhevig aan de woeste natuur, sijpelen langzaam door. Maar deze beelden maken ook plaats voor kleine momentjes van geluk, zoals wanneer Dulce voor het eerst schelpdiertjes gaat rapen terwijl haar moeder vanop een afstand meekijkt. Isa & Facinni weten zo een mooie balans tussen een poëtisch portret van de Iscuandé en een persoonlijk moeder-dochter verhaal te creëren.

Dat ‘Dulce’ als een soort politiek pamflet bedoeld is, komt op het einde dan ook als een verrassing. Een pancarte schetst vluchtig de situatie: de ontbossing van de Iscuandé-regio zorgt ervoor dat een natuurlijke buffer tegen het stijgende zeeniveau verdwijnt. Dit opgedrongen politiek-beladen einde vloekt jammer genoeg een beetje met de rest van de film, al geeft het de zwemlessen voor Dulce een nog grotere urgentie.

‘Dulce’ ging in première op het online platform Op-Docs van The New York Times, een forum dat plaats biedt voor “opinionated documentaries by independent filmmakers”. De film reisde erna op tal van internationale festivals rond, zoals o.a. Sundance, Toronto, IDFA en ook Film Fest Gent.

3