De Passant

Pieter Coudyzer 2020 België
Op een zomerdag kruisen de wegen van twee jongens zich op onverwachte wijze.

• Anima 2020
25.02.2020 Jan Sulmont

Terwijl hij eigenlijk moet studeren, weet een scholier zich enkel op wat anders te concentreren. Hij schaaft gestaag verder aan een tekening van een meisjesgezicht. Dat blijkt een ode aan zijn buurmeisje Karen. Verrassing: ze belt hem op! En spiegelt hem een massage voor. De jongeman twijfelt niet lang.

De belofte van een massage lijkt eerst wat te vloeken met de brave, zachtaardige tekenstijl van ‘De Passant’. Maar niks is minder waar. Als de jongen zich op zijn fiets naar haar toe haast — in de film getoond met schitterende horizontale travellings van rechts naar links — dan betrekt de hemel plots. De wereld van deze topfilm blijkt een pak meer donker dan de pastelkleuren aan het begin doen vermoeden.

Wie is nu precies de protagonist, de passant uit de titel?

Zo volgen nog wel meer verrassingen, inclusief onverwachte, prachtige camerabewegingen. Die expliciete cameravoering verrast en ontroert, net als in superbe live action films als pakweg ‘Mommy’ of ‘Elephant’. 'De Passant' is een majestueuze momentopname, met een mooie dubbelzinnigheid — want wie precies is nu de protagonist, de passant uit de titel?

Het lot van die personages is best zware kost, maar het is dus genieten geblazen. Een extra cinemahigh komt van de schitterende soundtrack. Ruben De Gheselle viel op Annecy 2016 al in de prijzen met zijn muziek voor Coudyzers korte film ‘Beast!’, en grijpt ook hier recht naar de keel.

De voice-over stemmen zijn ingelezen door herkenbare Gentenaars als Arne Sierens en Karin Tanghe enerzijds, maar anderzijds ook door de regisseur zelf en zijn producenten bij S.O.I.L. De toon van die stemacteurs is verrassend genoeg erg keurig en afgeborsteld. Daardoor verliest dit mooi weemoedige topwerk een stuk weerhaken. Was dat vervreemdende effect er niet, we mikten een vierde ster onder deze bespreking.

Toch is ‘De Passant’ sowieso een prachtig gemaakte, poëtische prent die meer dan klaar lijkt voor een succestour langs filmfestivals over de hele wereld. Al toont de film nu net zelf dat het leven soms éénklaps heel wat anders in petto heeft dan gepland.

3