De Honger

Benoit De Clerck 2013 België 16 '
Drie jongens spelen soldaatje in het uitgestrekte duinenlandschap aan de Vlaamse kust. Diep verscholen tussen de duinen maakt Karel een ontdekking die zijn leven zal veranderen en enkel in geheimhouding kan herinnerd worden.

• Clermont-Ferrand 2014
  • Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2013
05.09.2014 Jan Sulmont

Drie bijna-tieners spelen in de duinen. De jonge helden rennen zo snel door het helmgras dat Karel zijn twee vrienden kwijtraakt. Onder dreigende wolkenpartijen krijgt hij iets voor ogen wat zijn wereldbeeld voorgoed zal veranderen. Zelf hanteert hij een tak als wapenstok, maar anderen blijken alternatieve tools in te zetten.

Zat Benoit De Clercks droogkomische 'The Importance of Sweet and Salt' (prijs van de jury voor beste Vlaamse fictiefilm op het Kortfilmfestival Leuven 2012) nog vol sprekende vissen, dan ruimen die hier baan voor rottende konijnen. Behalve die beesten verraden nog wel meer kenmerken het oog van de regisseur, zoals het casten van onbekende acteurs of het dreigend bleke kleurenpalet waarin hij die laat rondstruinen. De Clerck benutte in zijn surrealistische parel (lang voor het succes van Eén-reeks 'Eigen Kweek') optimaal de sappigheid van het West-Vlaams met een vervreemdend effect. In 'De Honger' bereikt hij dat effect vooral door lichamelijkheid te combineren met stilte.

Al wordt het absurde tot een minimum beperkt (het konijn verdwijnt sous le sable als bij Ozon), de uitwerking fascineert: je kan 'De Honger' bijna bekijken als een minder gore, meer rechtlijnige, verhalende, minimalistische versie van het meesterwerkje 'Mompelaar'. Eén verschil echter: de plotse ommekeer én schitterend getimede grap die 'De Honger' afsluiten maken dit een perfect afgeronde korte film.

3