Désirée

Victoria Jadot 2019 België 18 '
De engelachtige Désirée trekt samen met haar stoere vriendin Alexia naar een lokale fuif. Ook Jo, de jongen die haar pas ontmaagdde, zal er zijn.

• Film Fest Gent 2019
13.11.2019 Matthias De Bondt

Desirée. Het is de naam van het hoofdpersonage, een verlegen tienermeisje, dat we tijdens één jeugdige avond vol goedkope alcohol en dronken tieners volgen, wanneer ze samen met haar stoere vriendin Alexia naar een lokale fuif gaat. Al had ze evengoed Lolita kunnen heten, want haar knap en onschuldig gezicht doet makkelijk enkele hoofden omslaan, waaronder Jo, de jongen die haar ontmaagde.

Dat 'le désir' het hoofdthema van deze film vormt, is dan ook geen toeval. Desirée verlangt naar Jo, en daar komt Alexia (net zoals wij) alles over te weten. Die prille kalverliefde hebben we allemaal wel gekend. Hoewel de schuchtere Desirée niet staat te popelen haar intiem moment met Jo openbaar te verkondigen, wrikt de welbespraakte Alexia toch enkele dingen los door middel van het magische middel dat Eristof wordt genoemd. Hun gesprek vormt dan ook het begin van Desirée’s graduele ontmaagding, weliswaar niet op fysiek niveau. Al snel leert ze dat de rooskleurige wolk waarop ze lijkt te zweven, wel eens in een regenbui kan omslaan.

Jabot kiest in haar visuele taal radicaal voor Desirée. Het grootste deel van haar film bestaat uit close-ups van het hoofdpersonage, zelfs wanneer de actie elders plaatsvindt. Wat er rondom Desirée gebeurt, lijkt haast onbelangrijk. Enkel haar perceptie doet er toe. Het is een gedurfde keuze, die getuigt van een maturiteit die weinig terug te vinden valt bij jonge filmmakers. De sterke acteerprestatie van Mélusine Loveniers komt hierdoor des te meer tot zijn recht.

Jabot weet duidelijk hoe ze met jongeren moet omgaan. Met natuurlijke dialogen schetst ze een waarachtig beeld van jongeren in herkenbare situaties. Wanneer de film zich verder ontwikkelt en Desirée gedwongen wordt haar roze bril af te zetten, ziet haar wereld er plots erg dreigend uit. Naast het zorgeloze feestvieren deinst Jabot duidelijk niet terug voor de grimmige waarheid waarmee tieners nu eenmaal in contact komen.

Desirée’ is een intiem portret van de delicate dynamieken die bestaan tussen tieners en hun eerste aanrakingen met liefde, vriendschap maar ook verraad en bedrog. De film resoneert invloeden van Kechiche’s ‘La Vie d’Adèle’ (2013) en ‘Mektoub’ (2017 & 2019), maar ook de nogal clichématige invloeden van klassiekere Amerikaanse coming-of-age films zijn helaas niet geheel weg te denken. Daardoor lijdt het verhaal aan een zekere voorspelbaarheid, die de vaart van de film wat ondermijnt. Het einde laat ons hierdoor met een kleine honger achter.

2