Belgische klassiekers

• Grote Prijs voor Korte Film Internationaal Filmfestival Venetië 1966
  • Eerste Prijs voor Kortfilm Internationaal Filmfestival Bilbao 1966
  • Eerste Prijs voor Kortfilm Internationaal Filmfestival Teheran 1966
  • Grote Prijs voor Animatiefilm Nationaal Filmfestival Antwerpen 1996
25.04.2022 Jeroen Van Rossem

In het uit 1966 daterende 'Chromophobia' zien we hoe een leger zwartgeklede soldaten de wapens richt op alles wat kleur heeft en zo een kleurloze dominantie installeert. Kleur, in al zijn vormen, wordt systematisch verwijderd en mensen worden opgesloten in werkkampen. Maar uit een rode bloem komt plots een nar tevoorschijn die terugvecht tegen de oppressie, die kleur probeert terug te brengen in de wereld.

Als je kijkt naar de tijdsgeest waarin 'Chromophobia' gemaakt werd, kan je de film zien als een reflectie op het nazisme en een waarschuwing voor het opkomende communisme. Maar Raoul Servais noemt geen bestaande landen, ideologieën of volkeren bij naam, wat de film een universeel en tijdloos karakter geeft. De thematiek blijft dus, zelfs vandaag de dag, nog relevant — kijk maar naar situaties in Noord-Korea, het Midden-Oosten en China, en meest recentelijk nog het Russische regime onder Vladimir Putin.

Servais verpakt deze politieke boodschap in een op het eerste zicht eenvoudige tekenfilm. De verhaallijn kan je abstract noemen, de vormgeving minimalistisch. In een makkelijke, zelfs rudimentaire tekenstijl toont de filmmaker enkel de elementen die belangrijk zijn voor het verhaal, wat een schematische indruk nalaat. Servais speelt evenwel met vormen en vervormingen van objecten en personages en geeft het werk zo een grote charme en een speels karakter. Ook de ludieke manier waarop de soldaten zijn getekend, hun stemmetjes en de binaire geluiden zorgen voor een luchtige noot.

Die combinatie van een lichtvoetige tekenstijl en een aandachtig uitgewerkte thematiek maken dat 'Chromophobia' een van Servais’ meest volmaakte kortfilms is, waarvoor hij in 1966, zeer terecht, de Grote Prijs voor Beste Kortfilm won op het filmfestival van Venetië.

Op zondag 1 mei 2022, Raoul Servais' 94e verjaardag, zendt Canvas de kortfilm 'Chromophobia' uit, na de de documentaire 'Servais' (2018) van Rudy Pinceel. Meer info over het werk van Raoul Servais via Raoul Servais Collection.