Op zoek naar haar verkrachter, probeert Lucie haar pijn te verzachten.

• Clermont-Ferrand 2021
  • Tampere Film Festival 2021
  • Brussels Short Film Festival 2021
  • Tel Aviv International Student Film Festival 2021
04.09.2021 Jana Dejonghe

De Franse regisseuse Bertille Estramon, uitzwaaiend aan het Belgische IAD, onderzoekt in haar afstudeerfilm ‘Chienne’ hoe een jonge vrouw een trauma verwerkt en daarbij resoluut beslist om het heft in eigen handen te nemen. Hoewel nooit uitgesproken wordt wat er precies is gebeurd, spreken de openingsscènes voor zich. Hoofdpersonage Lucie draagt diepe, recente wonden mee. Lucie kan gelukkig terecht bij een vriendin die ze in vertrouwen neemt, wat zorgt voor een rustig middenstuk van de film die verder heftig begint en heftig eindigt.

Estramon werkt de hele film door met extreme close-ups van haar hoofdpersonage. Martha Canga Antonio, bekend in België en ver daarbuiten sinds haar hoofdrol in 'Black', speelt haar rol fenomenaal. Met minimale mimiek, houding en bewegingen bouwt ze een onhoudbare woede op in de eerder zwijgzame, rustige Lucie. We zien een in zichzelf gekeerde vrouw groeien naar een geharde, verbitterde zelfzekerheid.

De parallel met een wilde, vrouwelijke hond geeft niet echt een wow-effect, maar Estramon weet die kunstgreep goed te kaderen en Canga Antonio kruipt diep in zichzelf om het dierlijke naar boven te halen — vooral tijdens een heel intense spiegelscène. Het past helemaal binnen het rauwe karakter van de kortfilm.

‘Chienne’ is een explosieve wraakfilm die lang nazindert. Estramon is geboren in Clermont-Ferrand, waar haar afstudeerfilm ook zijn mondiale première kende tijdens het gerenommeerde kortfilmfestival. Dat is trouwens niet de enige festivalselectie die ze binnenhaalde, de film werd ook uitgenodigd op Festival Travelling, Tampere Film Festival, Festival du cinéma Européen de Lille, Le court en dit long, Tel Aviv International Student Film Festival en deze week ook Brussels Short Film Festival. Die lijst zal ongetwijfeld nog veel langer worden. Canga Antonio verdient die internationale zichtbaarheid evenveel als de film zelf.