Anima

Paul Thomas Anderson 2019 Verenigde Staten 15 '
In een regie van Paul Thomas Anderson acteert Radiohead's Thom Yorke in deze bezwerende muzikale kortfilm.

28.06.2019 Jan Sulmont

“Best played loud” zegt Netflix zelf over deze “mind-bending visual piece”. Deze effectief razend knappe choreografie staat dan ook op magistrale muziek van Thom Yorke – 'Anima' is ook de naam van zijn vierde soloalbum, na de schitterende soundtrack voor de 'Suspiria'-remake in 2017.

Voor dat nieuwe album liep begin juni 2019 een mysterieuze promocampagne in de Londonse metro: tube-rijders werden aangemaand een telefoonnummer van het bedrijf Anima Techologies te bellen. De belofte: via een "Dream Camera" kon je al je dromen herinneren. Wie het nummer belde, kreeg een juridische quatschuitleg te horen.

De flow waarmee dit kwartier voorbij vliegt, tonen eens te meer de hand van 'The Master'.

Maar de beste promo voor het album kwam dus op 27 juni 2019 wereldwijd op Netflix – puike zet van de streamingdienst, die eerder ook al uitpakte met documentaire of humoristische kortfilms en zo het eigen aanbod veel breder maakt dan de zoveelste Adam Sandler weekendfilm. Met Paul Thomas Anderson strikten Yorke en Netflix één van ’s werelds grootste levende regisseurs – vijftal Oscarnominaties, Zilveren Leeuw, Zilveren Beer, noem maar op. PTA werkte eerder ook mee aan de video voor Radioheads Daydreaming. Yorke dwaalt daar door ingeslapen, alledaagse omgevingen. Dat doet hij ook in 'Anima', maar de ambitie en de grandeur van dit magische kwartier liggen vele niveaus hoger. Deze choreografie is wereldklasse, onder leiding van de Belg Damien Jalet, die na een opleiding in New York en een passage als danser bij Wim Vandekeybus een ongelofelijk artistiek cv opbouwde. Eén van zijn laatste wapenfeiten: net als Yorke, de film 'Suspiria'.

Anima start – uiteraard – met een droom. Een troep dansers in kleurloos werkplunje doet dodo op de metro. Hun slaap is niet rustig, ze schokken alle kanten uit. Yorke weet de wilde choreografieën van het collectief nauwelijks te volgen. Dat stoomt dan ook stevig door, met een stuntelend volgende Yorke, van de helbelichte metro naar de nevelige straten van Praag. De loensende cultheld acteert en danst heerlijk, met zijn typerend raadselachtige en messcherpe lyrics als lekker zure kers op de taart.

De prachtige beelden zijn ingeblikt door chef camera Darius Khondji ('Delicatessen', 'Se7en', 'The Beach'), die met Anima niet toe is aan zijn Netflix debuut: hij filmde ook Bong Joon-Ho’s in Cannes gecontesteerde 'Okja'. Khondji’s volgende project is trouwens 'Uncut Gems' van de Safdie broers, de in aanzien groeiende filmmakers die ook Oberhausen-winnaar Baloji ons recent nog tipte.

Khondji verstopt de dansers niet in donkerte, zoals sommige kunstzinnige producties doen om meer gravitas te pretenderen. Yorkes dansende queeste spat helder van het scherm: hij volgt even een MacGuffin – een stoffige koffer – maar krijgt dan al snel een mooie dame in het oog. Hij volgt haar in de metro, op straat en in de tram. Zij wordt gespeeld door zijn werkelijke partner, de Italiaanse actrice Dajana Roncione. Hun ontroerende interacties lijken daardoor extra authentiek.

Anima bevat geen quasi psychedelisch bewegende kleurenvlakken (als in 'Punch-Drunk Love'), geen minutenlange personages introducerende long takes (zoals de start van 'Boogie Nights'), geen glorieus zwevende camera ('Phantom Thread'). Maar de wijdse shots waarin de dansers hun arena’s aftasten, de close ups van Yorkes en Ronciones gezichten en de flow waarmee dit kwartier zo voorbij vliegt, tonen eens te meer de hand van The Master.

3