#21XOXO

Sine Özbilge Imge Özbilge 2019 België 10 '
Het dagelijkse leven van een meisje en haar zoektocht naar liefde is in de deze tijden onvermijdelijk verwikkeld in een parallelle wereld van sociale media, cyberliefde, hipstercultuur en post-net attitudes.

Cast & crew

Awards & selecties

  • Film Fest Gent 2019
  • Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2019
  • BFI London Film Festival 2019
  • Encounters 2019
20.02.2020 Youness Iken

Na haar kortfilm ‘The Three Ring Circus’ kiest Sine Özbilge opnieuw voor een film die animatie met live-action combineert, en wederom met actrice Indra De Bruyn in de hoofdrol. In tegenstelling tot deze zwart-witkortfilm is ‘#21xoxo’ een kleurrijke zoektocht naar betekenisvolle vriendschappen en relaties in een digitale 21ste eeuw.

In een flashy, vaporwaveachtig decor maakt een meisje zich klaar voor een nachtje uit. In klik-swipe-like-tempo duiken we van Tinderdate naar trippy feestje. Dat tempo varieert genoeg, maar misschien soms net té abrupt. Wanneer het hoofdpersonage de volle minuut met een vriendin Skypet, blijft de vibrerende muziek van aan het begin van de film uit — dat laat zich door het bewust droge gesprek van de twee meiden helaas extra voelen. Idem voor de laatste scène: het contrast in dynamiek is soms iets te opvallend.

Humor houdt zich echter quasi in alle aspecten van deze film schuil. De animatie zorgt voor in elkaar overgaande tongen op een Tinderdate, terwijl achtergrondgeluiden die je zou verwachten in een restaurant vervangen worden door een continue stroom smartphonemeldingen. Wanneer het meisje in een glitchy Twitterjurk met een date naar ‘The Birds’ van Hitchcock kijkt, veranderen de kraaien in Twittervogels, een kwieke meta-aanval op de hedendaagse filmbeleving en bij uitbreiding onze consumptiemaatschappij. Sommige referenties naar de internetcultuur voelen wat oubollig of cliché aan, maar het is de overdaad die alles strak en interessant houdt.

Özbilge speelt graag met de discrepantie tussen animatie en live-action. Op het einde van ‘#21xoxo’ weet ze daar goed gebruik van te maken. Zelfs als de digitale maskers afvallen, blijven stemmen vervormd, en sluipt er een beetje animatie in de live-action. Onbewust blijft de protagonist gevangen in een digitale wereld.

Willen en kunnen we elkaar en onszelf nog vinden in de 21ste eeuw? Wat hebben we te bieden? En roepen we zelf ook niet te hard om aandacht? ‘#21xoxo’ gaat over inhoud zoeken in een inhoudsloze wereld waar verlangens verlangens blijven. Özbilge verkent daarbij op vermakelijke wijze de gevaarlijke vicieuze cirkel die daarbij ontstaat.

2