Étouffés

Ely Chevillot 2020 België 20 '
De veertienjarige Mayeul is de populairste pestkop op school. Wanneer zijn slachtoffer met een oogletsel op school verschijnt, moet hij verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden.

Awards & selecties

  • Pink Screens 2020
13.04.2021 Sarah Skoric

Wanneer Louise op haar middelbare school verschijnt met een oogletsel, blijkt pas hoe hardnekkig het pestgedrag is van haar klasgenoot Mayeul. Mayeul is haantje de voorste en grote belofte van de klas: hij speelt voortreffelijk sax in het schoolorkest, ziet er onberispelijk uit en behaalt de hoogste resultaten. Maar achter de schermen, in dit geval achter zijn smartphone-scherm, blijkt hij een meedogenloze pester die zijn frustraties afreageert op Louise.

Mayeul lijkt geobsedeerd door haar en stalkt haar met ettelijke op elkaar volgende sms’jes waarin hij haar uitmaakt voor ‘hoer’ en andere dingen, terwijl Louise meermaals aangeeft dat hij moet stoppen. Mayeul is manipulatief en die digitale en mentale mishandeling vindt zijn weg naar fysieke letsels. Zijn de naaste vrienden van Mayeul eerst nog wat lacherig en ignorant, dan is het oogletsel van Louise het kantelpunt. Ze wijzen Mayeul terecht, eerst nog wat voorzichtig, dan meer vastberaden.

‘Étouffés’ is Frans voor ‘gestikt’, en dat verstikkende voel je ook in de cinematografie waar regisseur Ely Chevillot voor koos. De camera verlaat de schoolmuren niet, elk gesprek wordt in de klas of in een praktijklokaal gevoerd. De sterkte van deze kortfilm ligt dan ook in dat benauwende. En in het dubbele karakter van Mayeul: hoe iemand al op zo’n jonge leeftijd zo manipulatief kan zijn. Het is echter gissen waarom dit verder erg rechtlijnige verhaal op het queer filmfestival Pink Screens werd geprogrammeerd.

Van 8 tot en met 18 april is deze kortfilm te bekijken via Sooner.be, in het kader van de 19e Pink Screens.