À plus jamais

Gilles Coulier 2021 België 10 '
24 december. Voor gedetineerden Rami en John is het een heel bijzondere dag in de gevangenis: hun laatste. Niet omdat hun tijd erop zit, wel omdat na maanden wroeten en graven hun tunnel onder de bezoekersruimte eindelijk klaar is. Slechts enkele centimeters scheiden hen nog van de vrijheid en een hele warme Kerstmis.

20.01.2021 Jannes Callens

Het is kerstavond. De bezoekersruimte van de gevangenis is voor de gelegenheid feestelijk versierd, al krijgen we weinig feestvierders te zien. De hoofdacteurs, twee kleppers van formaat, Monir Aït Hamou en Johan Leysen verschijnen enkel auditief ten tonele. De twee gedetineerden Rami en John willen kerst buiten de gevangenismuren doorbrengen en leggen de laatste hand aan hun tunnel langs en onder de bezoekersruimte.

Gilles Coulier, medebedenker van de volledige 'Lockdown'-reeks, opteert ervoor de camera op te sluiten en de personages van het frame te bevrijden. We krijgen de tunnel en de hoofdpersonages nooit te zien. Coulier schreef ‘A plus jamais’ samen met ‘De Dag’-scenaristen Julie Mahieu en Jonas Geirnaert. De vertrouwde samenwerking resulteert in één van de meer originele concepten uit de 'Lockdown'-reeks.

Glynn Speeckaerts camera glijdt langs de muren van de bezoekersruimte. Buiten een statige kerstboom en talloze kerstlichtjes valt er niemand te bespeuren. Dit engizins triest visuele tafereel wordt auditief doorbroken door de bij momenten amusante conversatie tussen John en Rami. Ze kibbelen nerveus en geëxciteerd. De ene wil z’n dochter zien, de andere droomt van een gebraden kip met gebakken patatjes en groene olijven. Meermaals dreigt hun vlucht in het water te vallen, maar ze zijn ondanks hun vrijmoedigheid erg gefocust.

De volledige vlucht wordt muzikaal begeleid, al werkt dat gaandeweg vooral op de zenuwen. Ook de camera lijkt langzaam het spoor bijster: de verhouding tussen beeld en woord is nogal rechtlijning, zonder veel evolutie. Daardoor loop je ook als toeschouwer nogal de muren op, zonder dat de beelden de claustrofobische situatie van de personages ondersteunen.

Toch toont Coulier ballen. Door voor een onconventionele invulling te kiezen én door Leysen en Hamou geen seconde schermtijd te gunnen. Jammer dat het sterke concept niet tien minuten lang overeind blijft.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.

2