Brussels Independent Film Festival kondigt winnaars van Atomium Film Awards aan

De derde editie van het hernieuwd Brussels Independent Film Festival eindigde afgelopen zaterdag na een week vol films afkomstig uit alle uithoeken van de wereld met de presentatie van de Atomium Film Awards. Filmmakers werden bekroond met eetbare chocolade awards van Belgische chocolatier Wim Vyverman.

De prijs voor Best Narrative Feature Film ging uit naar 'The Names Of The Flowers' (Bolivia) van Bahman Tavoosi. Wanneer Bolivia zich voorbereidt op de 50ste verjaardag van Ernesto “Che” Guevarra's dood, wordt Julia, een oude lerares van het platteland, uitgenodigd om haar verhaal met de wereld te delen: ze gaf de gevangengenomen guerrilla een kom soep in haar klaslokaal, terwijl hij haar een gedicht over bloemen voordroeg, een aantal uren voor zijn dood. De uitnodiging wordt echter algauw ingetrokken, omdat andere vrouwen naar voren komen en het verhaal van “de soep en de bloem” als het hunne opeisen. De juryleden prezen het “opmerkelijke kleurgebruik en de kadrering”, alsook de “adembenemende acteerprestaties”.

'Hollow Heart' (Denemarken) van Emilie Marloth Frøkjær ging aan de haal met de prijs voor Best Narrative Short Film. Hoofdpersoon Ellen vergaarde veel succes in de kunstwereld met haar installatie “Hollow Heart”, waarin ze het hart van haar zieke dochter scant en projecteert voor een live publiek. Wanneer de pers begint te twijfelen aan Ellen's talent, kiest ze ervoor om de installatie nog groter en wilder te maken. Maar wanneer haar dochter Adalyn de puberteit ingaat en fragieler dan ooit tevoren wordt, moet Ellen kiezen tussen de schijnwerpers en het waarborgen van Adalyn's gezondheid. Een “verbluffend staaltje cinema dat diep resoneert”, aldus de jury.

Best Documentary Feature Film ging naar 'House Calls' (Duitsland) van Anne Münch. Een portret van een 80 oude filosoof die zijn ivoren toren verlaat en beslist om het leven meer praktisch aan te pakken: hij gaat op pad en reist van deur naar deur om mensen voor te bereiden op de bijzondere gelegenheid van Immanuel Kants 300e verjaardag. Doorheen deze huisbezoeken wil hij de urgente vraagstukken van de moderne tijd doorgronden. “Het doel van de filosofie te demystificeren en dichter naar het publiek te brengen werd zeer mooi bereikt”, vonden de juryleden.

'PACIFIC' (Libanon) van Angie Obeid werd bekroond tot Best Documentary Short Film. Deze observerende documentaire volgt een groep bewoners van een Brussels flatgebouw genaamd 'PACIFIC', in de nasleep van de zelfmoord van één onder hen.

'ON' (Australië) van Jelena Sinik won de prijs voor Best Animated Film. In ons tijdperk van schaarse aandacht, exploreert 'ON' de momenten waar onze blik net wegvalt. Neem een nieuwsgierig en speels kijkje naar zowel de verbondenheid als de aanhoudende eenzaamheid van ons moderne lot, doorheen deze intieme lens.

De award voor Best Experimental Film was voor 'Shelly' (Verenigde Staten) van Katie Vida. 'Shelly' is een videowerk dat volledig met Snapchat gefilmd werd, de sociale media app bekend voor zijn gezichtsfilters. Het werk bevat gefilterde selfie-videodagboeken door Shelly uit Kentucky, die al haar spaargeld opmaakte aan Airbnb's in New York. Haar omzwervingen door de stad zijn betekenisvol omwille van hun kortstondige openbaringen. 'Shelly' werpt licht op smartphonetechnologie als een vorm van belichaming, verheldering, verbintenis, en soms ook onthechting.

Best Music Video ging naar 'Worthless' (Duitsland) van Robert Piel voor de band Sabbath Assembly. De clip vertelt het coming-of-age verhaal van een jongeman die zijn plaats en seksualiteit claimt ten aanzien van een vijandige groep leeftijdsgenoten en familie. De protagonist ontdekt zijn identiteit doorheen skateboarden, vechtpartijen en zelfmutilatie, om zich uiteindelijk te onderscheiden met een daad van extreme wreedheid. De juryleden prezen in het bijzonder het “originele camerawerk”.

Tenslotte ging de award voor Best Belgian Film naar 'Int.Anouchka-Night' (België) van Louise Hansenne. Anouchka, een 30 jaar oude scriptschrijfster, werkt in een wijnbar om rond te komen. Ze reconstrueert haar alcoholisme van de afgelopen 15 jaren doorheen een zelfgeschreven script. “Anouchka is sterk en onvermurwbaar maar ze geeft zich bloot en wordt zeer fragiel,” vond de jury. “Een uitmuntende film over alcoholisme die evenveel vragen oproept als hij beantwoordt.”

Uit meer dan 3000 inzendingen werden dit jaar 100 films geslecteerd om op verschillende locaties in hartje Brussel vertoond te worden. Het nieuwe luik van het festival, 'The Rabbit Holes', viel ook in de smaak. De gewelfde ruimtes van de ondergrondse tentoonstellingshal van Cinema Galeries vormden het decor voor de doorlopende vertoningen van een zorgvuldig selectie van experimentele films.

“We hebben geen rode loper of organiseren geen luxueuze feestjes. We willen gewoon films tonen,” vertelt organisator Kris De Meester. “We zijn dit jaar bijzonder blij met de massale opkomst – soms zaten mensen zelfs op de trappen – voor een selectie van toch soms zeer uitdagende films.”

Het Brussels Independent Film Festival vond zijn inspiratie bij het Brussels International Independent Film Festival, dat opstartte in 1974 maar in 2012 tot een einde kwam. Het oorspronkelijke festival focuste zich op experimentele, provocatieve films en telde onder meer Pedro Almodóvar, François Ozon en Nanni Moretti tot zijn genodigden.

De hernieuwde editie van 2020 was opnieuw een succes, met een recordaantal bezoekers en de ondersteuning van het Atomium, Cinema Galeries en Cinema Ritcs.

Perstekst © Brussels Independent Film Festival
Coverfoto © 'Int.Anouchka-Night' (Louise Hansenne)

De prijs voor Beste Belgische Kortfilm ging naar Louise Hansenne voor haar film 'Int.Anouchka-Night'.
Op Tag

 

Niels Putman