Les petites mains
rating

Duur: 15 min. | Land: | Regie: Rémi Allier | Cast: Jan Hammenecker, Emile Moulron Lejeune, Steve Driesen, Sandrine Blancke | Scenarist: Rémi Allier, Julien Guetta , Gilles Monnat | Producent: Pauline Seigland, Benoît Roland | Productiehuis: Films Grand Huit, Wrong Men

Het eerste dat opvalt aan Rémi Allier’s ‘Les petites mains’ is een extreem goede klankmontage en georchestreerde chaotische beelden. Deze voor de Oscars op de shortlist geplaatste kortfilm is introvert, dreigend, knap en gevoelig.

Wat we bedoelen met de klanken: het luide geadem van een peuter, geritsel in een bos en scanderende matrakken van een politiekorps zitten echt ín je oor, en hoofd. Je volgt de film bijna auditief, want de beelden geven niet al te veel info mee.

De cameravoering is intiem: enerzijds wordt er slim gesneden – je ziet voornamelijk lichaamsdelen van personages, nooit een ruim schot (tot de laatste scènes). Anderzijds filmt director of photography Massarani voornamelijk met een kleine scherptediepte, waardoor ‘Les petites mains’ impulsief lijkt gefilmd (met wisselende focuspunten), inspelend op de situatie en dicht op de huid.

Allier gebruikt dit soort beeldvorming niet gratuit. De beelden zijn dan wel chaotisch maar tegelijk ook goed doordacht en bewust beklemmend. Die combinatie van auditieve gidsing door expressionistische beelden is de grootste sterkte van zijn film. Conversaties zijn daarbij niet nodig.

En het verhaal? Er zijn rellen bij een bedrijf. De chef wordt bedreigd, en een van de werknemers ontvoert, zelf ook in paniek, het jonge zoontje van zijn werkgever. We weten niet wat de bedoeling is, maar dat dit erg fout kan aflopen, voel je als kijker al meteen bij de gedesoriënteerde, snelle beelden van het wegspurten – met de peuter losjes onder de arm.

Allier bewijst opnieuw een nauwkeurige en sprekende verhalenverteller te zijn. Ook een geduldige, want ‘Les petites mains’ wordt verteld vanuit het standpunt van de peuter. Werken met een peuter als protagonist is allerminst makkelijk, en vergt de nodige zachtheid en geduld.

“De jonge filmmaker Rémi Allier weet hoe hij het beste uit onervaren jonge acteurs kan puren,” schreven we enkele jaren geleden al over zijn afstudeerwerk ‘Zinneke’, waarin hij ook (geslaagd) het verhaal laat leiden vanuit een kinderblik.

‘Les petites mains’ won al de César voor beste kortfilm van 2019, op 13 januari weten we of Allier daar ook een Oscarnominatie aan toevoegt. Fingers/"little hands" crossed!

Sarah Skoric