Zuur

Robin Pront 2021 België 10 '
De ultieme confrontatie tussen de met zuur verminkte Kim en haar ex-vriend, draaideurcrimineel Kasper. Die laatste hoopt zo op strafvermindering, Kim hoopt echter op iets heel anders. Wraak, hier en nu.

14.01.2021 Matthias De Bondt

De eerste kortfilm in ‘Lockdown’, een minireeks van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke, is meteen een knaller van formaat. Met een verhaal over zoete wraak, venijnig bedrog en verwoestende liefde keert Robin Pront terug naar dezelfde thematieken uit ‘D’Ardennen’, waarmee hij zijn intrede maakte in het Vlaamse langspeelfilmlandschap. Ook Veerle Baetens en Matthias Schoenaerts tekenden voor een nieuw samenwerking — inclusief het sappige Antwerpse accent dat vaak Pronts personages kenmerkt.

Na het succes van ‘D’Ardennen’ (2015) was het even wachten op nieuw werk van Pront. Door distributieproblemen werd ‘De Bende van Jan De Lichte’ enkele jaren uitgesteld, tot streamingdienst Streamz het uiteindelijk toch onder de arm nam, maar Pronts signatuur komt daarin weinig uit de verf. In hetzelfde bedje ziek is ook ‘The Silencing’, zijn Amerikaans debuut dat helaas meer aan sfeervertelling dan personageontwikkeling doet. Met ‘Zuur’ ligt dat anders. De creatieve vrijheid die bedenkers Coulier en Moerkerke de betrokken regisseurs gunden, werpt vruchten af.

‘Zuur’ teert niet op dezelfde jeugdige energie uit ‘Plan B’ of ‘Injury Time’, maar brengt een ondertussen meer mature Pront wel terug naar het crimineel milieu van Antwerpen. In de gevangenis gaat veelpleger Kasper voor het eerst terug in gesprek met Kim, zijn ex-vriendin die hij met zuur heeft verminkt. Kasper betuigt van spijt en verdriet, maar die woorden komen voor Kim helaas te laat. Hoewel zij aan de juiste kant van de tafel zit, is ook haar leven zo goed als voorbij. Vergeving is uitgesloten, wraak blijft over.

Pront weet met beperkingen om te gaan, want ook dat is deel van het concept van ‘Lockdown’: één draaidag, één ruimte, twee acteurs. Hier levert dat een smakelijke thriller op, met een geslaagde plottwist. Met wereldtoppers Schoenaerts en Baetens aan weerszijden van het glas kon dat ook haast moeilijk fout lopen.

‘Zuur’ is vooral een knap gemaakte stijloefening, maar ook een entertainend brokje televisie van Vlaamse bodem. De genomen creatieve vrijheden in het scenario weliswaar door de vingers gezien (er is wel héél weinig politiebewaking aanwezig, en zit de sleutel altijd op het slot?). Pront kiest resoluut voor spanning en keiharde revanche: een bevredigende mix.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.

3