Z

Caroline Branders 2021 België 19 '
In een post-apocalyptische wereld hebben Marc en Stella zich samen met vier mensen met een handicap opgesloten in een verlaten kantoorgebouw. Ze raken steeds meer gefrustreerd omdat de vier andere bewoners volledig afhankelijk van hen zijn als het aankomt op overleven. Ook het rantsoen krimpt met de dag en Marc en Stella zien maar één oplossing…

• Kortfilmfestival Leuven 2021

05.03.2022 Matthias De Bondt

Met ‘Z’ maakt Caroline Branders de overstap van filmproductie (onder meer voor Eran Riklis’ ‘Spider In The Web’ en Brian De Palma’s ‘Domino’) naar filmregie. Daarvoor kiest ze meteen voor een gewaagd huis clos verhaal in een oververzadigd genre: de post-apocalyptische sciencefiction. Toch slaagt ze erin een eigenzinnige, zij het ietwat brave, kortfilm af te leveren.

We maken kennis met Marc en Stella, de rollen van respectievelijk Kris Cuppens en Line Pillet, twee overlevenden die zich angstig schuilhouden voor het einde der tijden. In een vervallen hangaar slijten ze hun dagen, wachtend op Godot. Naar buiten gaan is geen optie, want daar spoken monsterachtige wezens die levensgevaarlijk zijn. Bovenop deze precaire toestand zijn beide nog eens verantwoordelijk voor vier mindervalide mensen die zonder hun hulp geen schijn van overlevingskans hebben.

Caroline Branders heeft een goed oog voor complexe world-building: haar dystopische wereld voelt dreigend aan.

Branders besluit om met haar camera tussen de vier muren van de verlaten hangaar te blijven. Het monster-spektakel achterwege latend, focust de film zich op de mentale strijd van de twee hoofdpersonages. Door schaarser wordende voedsel- en watervoorraden dringt een morele vraag zich op: wie wordt er opgeofferd om de groep in leven te houden? Stella durft de waarheid niet onder ogen te zien, terwijl Marc zijn autoritair bewind meedogenloos verder voert. Branders onderzoekt de moraliteit die ons mens maakt, of bij gebrek eraan, ons in monsters verandert. Het is een les die wel meerdere post-apocalyptische films prediken: de ware monsters komen niet van buitenaf, maar vinden we veelal bij onszelf.

Deze karakterstudie leunt op het spelplezier van de verzamelde Vlaamse topcast met naast Cuppens en Pillet ook Tibo Vandenborre, Aäron Roggeman en Marijke Pinoy. In de weinige tijd die ze krijgen weten ze een uniek en intrigerend nevenpersonage neer te zetten. De echte diepgang ontstaat uit het sterke spel tussen Pillet en Kris. Hun morele conflict is niet simplistisch, noch zwart-wit: ‘Z’ geeft beide stemmen tijd en ruimte, en laat de toeschouwer beslissen tussen goed en kwaad.

Branders heeft een goed oog voor complexe world-building: haar dystopische wereld voelt dreigend aan. De cinematografie van Richard Van Oosterhout en de decors van Kurt Loyens zijn strak en doeltreffend. Ook Jeroen De Meyers sound design doet wat het moet doen: door de loerende monsters buiten beeld te laten, speelt zijn klankband een cruciale rol. Die slaagt erin de beesten een uniek, angstaanjagend geluid mee te geven waardoor een kijkers verbeelding op hol slaat. Het is de kracht van elke goede monsterfilm. Branders ‘Z’ is een welgekomen toevoeging aan het Vlaamse sciencefiction landschap, dat tot op de dag vandaag nog steeds beperkt blijft.