Guðmundur Arnar Guðmundsson 2013 Ijsland 15 '
Door de ogen van een jongen volgen we een keerpunt in het leven van zijn oudere broer.
Highlights

• Speciale Vermelding Cannes 2013
  • + meer dan 50 internationale prijzen
20.10.2013 Jeroen Van Rossem

Toen Guðmundur Arnar Guðmundsson 'Whale Valley' voorstelde in Cannes werd hij er bekroond met een eervolle vermelding. Op het Film Fest Gent sleepte de film vervolgens de prijs voor Beste Europese Film in de wacht. Terecht, want Guðmundssons derde kortfilm is een wondermooie en ontroerende film over twee broers die opgroeien in het desolate en ruige landschap van de IJslandse fjorden.

Wanneer de oudste broer Arnar een einde probeert te maken aan zijn leven, wordt hij betrapt door Ivar, die hem wil redden. Net dat loopt bijna fataal af. De relatie tussen de twee jongens wordt treffend in beeld gebracht: fragiel en teder, maar soms ook als een draaikolk in een glas. Onuitgesproken emoties vertalen zich in gebaren, en tekenende gelaatsuitdrukkingen.

Dankzij de ingetogen beeldvoering en het nuchtere, oprechte acteerwerk van de twee kinderen, trapt de film gelukkig niet in de valkuil van ovedreven melancholie. Ook de spaarzaamheid van de muziek draagt hierbij toe. Naast een lied op de radio, laat vooral de natuur zich horen — de isolatie en malaise die vooral de oudste broer ervaart, is onlosmakelijk verbonden met de omgeving waarin hij opgroeit.

Guðmundsson is er, samen met cameraman Gunnar Auðunn Jóhannsson, op knappe wijze in geslaagd het grauwe en depressieve karakter van het landschap vast te leggen op beeld; de fjorden roepen iets onheilspellends en haast iets magisch op. Met beelden van echte walvissen trouwens, wat niet bepaald een sinecure bleek, zo verklapte de regisseur ons: "I had this dream one night so I was sure that we would get a whale and even if we would had to wait a year or more, we would just wait. Then two months past and we got one that was 30 feet tall."

3