Een nacht. Een auto. Een vrouw in gevaar. Een telefoontje.

• FIFF 2018
  • Festival Regard 2019
  • Prix du Public Le Court en dit Long
  • Palm Springs 2019

27.06.2019 Carmen van Cauwenbergh

Une nuit. Une voiture. Une femme en danger. Un appel. Met deze zin wordt de kortfilm ‘Une soeur’ van de Belgisch-Canadese Delphine Girard aangekondigd en treffender had het niet kunnen zijn. Haar hele film zit er in vervat.

Een man (Guillaume Duhesme) en een vrouw (Selma Alaoui) rijden over een donkere weg en de sfeer is niet bepaald vrolijk. Wat er juist gebeurd is, weten we niet, al krijgen we aan de hand van hele korte flashbacks een sterk vermoeden. Wanneer de vrouw zogezegd naar haar zus belt, maar eigenlijk de hulpdiensten contacteert, begrijpen we dat er iets niet klopt.

Wat zich dan ontvouwt is een complexe dialoog tussen drie personages die elk hun rol te vervullen hebben. De vrouw moet haar angst onderdrukken en haar bericht weten over te brengen zonder dat de man iets doorheeft. De operatrice van de hulplijn (Veerle Baetens) moet haar kalmte bewaren en de boodschap ziet te ontcijferen.

Regisseur-actrice Delphine Girard baseerde haar scenario losjes op een waargebeurd verhaal, en is naar eigen zeggen sterk gefascineerd door de dynamiek in zulke moeilijke situaties. Dat weet ze ook heel mooi uit te werken, door een openingsscène die kijker eerst op het verkeerde been zet, om dan vervolgens de spanning sterk op te drijven. De suspens in ‘Une soeur’ rust op twee vrouwen die vanuit hun eigen isolement een belangrijke taak te volbrengen hebben. Girard schreef een feilloos scenario en regisseerde een thriller die perfect geschikt is voor het kortfilmmedium. Ze houdt je als kijker moeiteloos vast.

Een zenuwslopende situatie. Een sterke plot. Een claustrofobische setting. Overtuigend geacteerd. Soms is daarmee alles gezegd.

3