• Speciale Vermelding Sundance 2006
  • Beste Documentaire Tampere 2005
  • Rio de Janeiro Curta Cinema 2005
  • Beste Internationale Kortfilm Regensburg 2005
  • Onda Curta Award IndieLisboa 2005
19.10.2019 Jana Dejonghe

De moeder van regisseur Ken Wardrop had nooit veel schroom over haar lichaam, en in hun gezin was naaktheid geen probleem. Wanneer Wardrop zijn afstudeerfilm moet maken, lijkt dit hem een boeiend onderwerp om samen met haar te exploreren. Wat begon als een grappig idee groeide uit tot een zes uur lange, diepgaande conversatie tussen moeder en zoon en resulteerde uiteindelijk in een vijf minuten durend filmisch portret dat met een goed gekozen selectie van uitspraken geen ziel onberoerd laat.

Trouw aan de titel zien we Wardrops moeder zich aan het begin van de film achter een wand uitkleden. Terwijl we haar een Iers volksliedje horen zingen, wordt meteen een vredige, jolige toon gezet. Daarna volgt een reeks intieme close-ups van het lichaam van de “farmer’s wife”, zoals ze zichzelf voorstelt. Dat alles in haar eigen huis, begeleid door fragmenten uit het lange gesprek dat de regisseur met haar had ter voorbereiding van de film.

Vrolijk beschrijft moeder Wardrop de verschillende delen van haar lichaam, van haar achterwerk tot haar “big round tummy” en haar borsten. Snel wordt duidelijk: deze vrouw houdt ontzettend van zichzelf - body positivity 100%. Doodeerlijk en respectvol brengt haar zoon haar gedetailleerd in beeld, nu zwaarder en ouder dan voorheen, maar wel in alle schoonheid. Klinkt cliché misschien, maar Wardrop voert het straf en oprecht uit.

Vertrekkend van het leven en de persona van de vrouw, belicht deze korte docu een aantal thema’s die in de eerste plaats persoonlijk, maar toevallig ook actueel zijn. Van lichamelijkheid gaat het over naar sensualiteit, waarbij ze vertelt over de relatie met haar echtgenoot, en het gemis dat ze voelt na zijn overlijden. Zo belicht Wardrop de delicate link tussen liefde en lichaam: naast de mentale band tussen personen, is liefde ook iets intrinsiek fysiek.

Zonder ooit haar gezicht te laten zien, vraagt de vrouw ongedwongen om empathie. Een sterk staaltje distillatie van de essentie leidt daardoor tot een modelvoorbeeld van filmmaken dat de documentaire als kunstvorm eer aandoet.

Undressing my mother’ is een essentiële, intieme film over menselijkheid en de bewonderswaardige band tussen moeder en zoon. De korte docuklassieker won heel terecht een hele resem aan prijzen op internationale festivals.

4