Traverser

Magali Coremans 2021 België 14 '
Een jonge vrouw wandelt door de stad. Een kleine gebeurtenis beroert haar ziel.

• Film Fest Gent 2021
16.10.2021 Florian Saerens

Wat zou jij doen bij een conflict waar je zelf niets mee te maken hebt? Ingrijpen of afstand houden? Geconfronteerd met de klanken van een huiselijke ruzie in een taal die ze niet verstaat, keert een anonieme Brusselaar huiswaarts met die vraag. Aan dat thuisfront lucht ze haar hart bij een echtgenoot die haar bezorgdheid niet lijkt te delen. Dat maakt van 'Traverser' een film die binnen haar schaarse dialogen geweldig weet te boeien. Daarbuiten schiet de film net tekort om te blijven engageren.

Via lange takes creëert Coremans genuanceerde personages met beperkte speelruimte. Ze maken duidelijk dat er geen juist antwoord bestaat op de openingsvraag, maar dwingen de kijker wel om er zelf bij stil te staan.

Nochtans lijken de keuzes die Magali Coremans voor haar tweede kortfilm maakt bijzonder doordacht. Met Grimm Vandekerckhove ('Sonnet 81', 'Saint Hubert', 'Ghost Tropic') achter de camera legt 'Traverser' doeltreffend de focus op een protagonist die anders nooit zou opvallen binnen de grote menigte. Haar zwartgrijze tenue gaat mooi op in de grauw getinte straten waar ze doorheen kuiert. Toevallige passanten creëren dan weer een organisch gevoel binnen het kader, een gevoel dat andere films maar al te vaak missen. Maar door op die echtheid te teren en de cadrage zo weinig mogelijk te beïnvloeden, blijft die wandeltocht niet lang boeien. Dat frame en het acteerwerk wekken weinig spanning op om de confrontatie op haar pad meeslepend te maken.

Gelukkig is er de scène binnenshuis. Daar beginnen de talenten van de regisseur en haar spelers te blinken. Via lange takes creëert Coremans genuanceerde personages met beperkte speelruimte. Ze maken duidelijk dat er geen juist antwoord bestaat op de openingsvraag, maar dwingen de kijker wel om er zelf bij stil te staan. Des te treffender wordt het wanneer Coremans deze ‘Wat als?’-situatie op haar eigen personages gaat projecteren via slimme beeldspraak en dialoog. Ook hier is het de man die de overhand neemt binnen de woordenwissel. Zijn haast vijandige onverschilligheid staat in fel contrast met het moreel kompas van zijn vriendin, die wél de verplichting voelde om in te grijpen. Hun conversatie werpt een interessant moreel dilemma op, dat de regisseur daarna doortrekt naar de buitenwereld door met de camera langs een resem Brusselse rijhuizen te trekken.

Aan het einde van de rit is ‘Traverser’ dus een mooie aanzet tot het onderzoeken van goed burgerschap, die wat blijft haken achter haar narratieve tempo. De Brusselse cineast bewijst dat ze de nodige nuance bezit om thema’s als deze kies te behandelen. Het omstandereffect voorbij.