Today's Friday

Michaël R. Roskam 2007 België 10 '
Drie Romeinse soldaten drinken aan de toog en discussiëren met de barman over hun leven en werk. Vandaag gaat het toevallig net over de kruisiging van Christus.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2007
  • Lille European Film Festival

04.12.2007 Hans Martens

Michaël R. Roskam moest nog afscheid nemen. Daarom werd 'Today is Friday' een erg intieme film. Geen frisse humor of flitsende sensatie. Wel een non-narratieve stijloefening waarin de regisseur zijn diepste gevoelens laat zien.

Uitgangspunt is een kortverhaal van Hemingway: een aantal beschonken soldaten discussiëren over een zekere Jezus, die ze in de namiddag aan het kruis hebben genageld. Roskam maakte er een persoonlijk laatste avondmaal van, waarin hij zijn eigen sociale beleving met het drinkgelach vermengt. Die persoonlijke toets maakt het geheel wat ondoorzichtig. Soms is het maar moeilijk te doorgronden waar de regisseur naartoe wil. Anderzijds siert het de artiest in Roskam dat hij teruggrijpt naar zijn medium om te verwerken wat hij verloren heeft.

Het stemt trouwens erg hoopvol voor de toekomst dat dit collectief van puike professionals dat opnieuw op een auditief en visueel verbluffende manier doet. De soundtrack zet meeslepend in. Het bombasme à la Provost (we denken aan 'Induction') klinkt erg dichtbij. De woestijn van Los Angeles schittert. Een uitgelezen kans voor fotografieleider Karakatsanis om alweer te tonen wat hij te bieden heeft.

Toch wordt de setting al snel besloten. De discussie tussen enkele vrienden staat centraal. En dan wordt het voor een buitenstaander wat moeilijk. Technisch loopt alles vlekkeloos. Net als in 'The One Thing to Do' weet Roskam schijnbaar moeiteloos een duizelingwekkende compositie van beelden te creëren. Die reconstructie boeit. Maar de dialogen blijven minder hangen dan de flair waarmee ze in beeld worden gebracht. En dat is jammer. Zeker als het maken van een praatfilm het initiële opzet was.

Laat er geen twijfel over bestaan. Het team Roskam bulkt van het talent. Waar het prille 'Carlo' nog moeiteloos het grote publiek overtuigde, was 'The One Thing to Do' een volwassen stap in de richting van meer experiment. Met 'Today is Friday' plakt een aftastende Roskam daar een vervolg aan vast. Alle respect daarvoor. Maar terwijl de stijl meeslepend blijft, wordt inleving in de personages er niet gemakkelijker door. Ondergetekende hoopt alvast dat deze regisseur zich zo snel mogelijk op een langspeler smijt; een intelligente langspeler waarvan naast stijl ook het verhaal ons meteen van onze sokken blaast.

2