Thom & Stoffel

Sébastien Segers Zaïde Bil 2021 België 15 '
Thoms beste vriend is Stoffel, een oude shetlandpony. Overal waar Thom gaat, sjokt Stoffel achter hem aan. Kan Thom nog wel op Stoffel blijven rijden, nu zijn benen zo lang zijn geworden? Of moet hij voor een groter paard kiezen?
Voor de kids

• JEF Festival 2021
09.03.2021 Jannes Callens

De negenjarige Thom en de vijfentwintigjarige shetlandpony Stoffel vormen een olijk en onafscheidelijk duo. Maar Stoffel wordt een jaartje ouder en heeft steeds meer moeite om de energieke Thom bij te houden. Wanneer Thoms tienerjaren aanbreken, vindt zijn vader dat de tijd rijp is om Stoffel in te wisselen voor een groter, jonger en krachtiger exemplaar. Een verhaal over opgroeien en loslaten dat de coming of age-metaforen niet schuwt.

De kijker leert hen kennen via een muzikale sequentie waarin ook de pony een stem krijgt. Maar wanneer Thom de teugels laat vieren wordt duidelijk dat de hyperkinetische jongen de pony op merckxiaanse wijze achter zich laat. De opzwepende muziek, de gezwinde montage en de ongewone camerastandpunten versterken de boodschap. De vader van Thom, die therapie geeft aan kinderen met paarden, doet er alles aan om zijn zoon duidelijk te maken dat de pony niet meer geschikt is als speelmakker. Dat besef komt langzaamaan ook bij Thom binnen: “Ik ben heel groot geworden.” Het laatste wat hij wil is zijn trouwe gezel pijn doen.

Grotere paarden dienen zich aan via dromerige sequenties, alsof ze langzamerhand in Thoms bewustzijn druppelen. De beelden van deze voorbestemde metgezellen zijn voorzien van een uitgesproken vignet dat ze een mentale associatie moet meegeven. Maar in de contrasten die de inhoud biedt, schuilt een gemiste filmische kans. De zeldzame mentale rust die Thom vindt bij zijn pony wordt nauwelijks doorgetrokken in de te losse cameravoering. Het lijkt erop dat de filmmakers veel gecapteerd hebben en achteraf pas een lijn hebben uitgestippeld. Als kijker ben je bovendien ook te weinig betrokken. Zo wordt het moment waarop Thom beseft dat hij te groot wordt voor Stoffel erg afstandelijk in beeld gebracht.

Thom & Stoffel’ schippert daarom tussen krampachtig verdoken expositie en mentale veruitwendiging van de leefwereld van het hoofdpersonage. Beide polen van dat spectrum worden met een te bescheiden voorzichtigheid gestreeld. De filmmakers lijken iets te veel respect of zelfs schrik te hebben voor hun beoogde doelgroep. Toch verdienen Zaïde Bil en Sébastien Segers een pluim voor hun metaforisch denkvermogen, dat als uitgangspunt veruit de uitwerking overstijgt.