Take good care of my baby

Nicolas Daenens 2017 België 33 '
Eva is een alleenstaande moeder met drie jonge kinderen. Ze is werkloos en werkt zich steeds dieper in de schulden. Toch helpt ze de mensen in de wijk en zorgt ze ervoor dat haar kinderen niets tekort komen.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017

08.12.2017 Liza Brandt

'Take good care of my baby' is een joint venture van regisseur Nicolas Daenens en schrijfster An De Gruyter. Samen met de sociaal-artistieke organisatie kleinVerhaal en Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen gingen ze aan de slag in De Nieuwe Stad, een verouderde sociale woonwijk in Oostende. In de volksmond wordt de wijk soms ook wel eens minder lovend de Apenplaneet genoemd.

Daenens regisseerde eerder al de positief onthaalde kortfilms 'A day in a life' en '27'. Door zijn schouders onder dit project te zetten, keert hij terug naar zijn geboortestad. Zijn nieuwe film is duidelijk met veel enthousiasme en toewijding gerealiseerd; je voelt de gedrevenheid van de buurtbewoners die voor de gelegenheid tot acteurs worden gedoopt.

Helaas stelt het resultaat op kwalitatief vlak zeer teleur. Het scenario is veel te braaf, de acteerprestaties allesbehalve geloofwaardig en de film passeert aan een wel zeer gemoedelijk tempo. Bovendien: de bruuske cameravoering, die ongetwijfeld het documentaire-gevoel moest versterken, zorgt na enige tijd eerder voor ergernis – een goedkope truc waar een getraind oog niet intrapt.

Qua stijl en problematiek herinnert deze film ons aan het Britse sociaal-realisme van bijvoorbeeld Andrea Arnold ('Fish tank') en Ken Loach ('I, Daniel Blake' & 'Kes'). Het is dan ook met naakte observatie dat Daenens het waardevolste uit zijn film puurt: kind smeert boterham, broer & zus spelen Playstation. Maar die kortstondige momenten zijn makkelijk op één hand te tellen.

Als sociaal-artistiek project lijkt dit alles geslaagd. Mede dankzij het productieproces en de relevante thematisering rond kansarmoede verdient de film haar bestaansrecht. Maar: hoort zo’n film thuis in de Vlaamse competitie op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven?

0