Stella

Christina Vandekerckhove 2021 België 10 '
Wanneer de narcistische Bob de verjaardag van zijn dochter Stella vergeet, is het niet zijn vrouw Veerle die de bezoekersruimte binnenwandelt, maar Piet Hynemans.

19.01.2021 Jannes Callens

Christina Vandekerckhove intrigeerde mateloos met haar prachtige mozaïekfilm over de Gentse Rabot-woontorens. Ook haar verstilde kortfilm ‘Mia’ overtuigde. De intimistische toon van die laatste wordt in haar bijdrage voor de ‘Lockdown’-reeks ingeruild voor matig boeiende absurditeit.

Gevangene Bob Vertriest krijgt wekelijks bezoek van zijn vrouw Veerle, maar wanneer de narcistische bajesklant de verjaardag van zijn dochter Stella vergeet, is het niet Veerle maar Piet Hynemans die hem een bezoekje brengt. De door Peter Van den Begin akelig neergezette personificatie van de dood is gestuurd door dochtertje Stella: er moet een rekening vereffend worden.

Van bij den beginne is het duidelijk dat Vandekerckhove in ‘Stella’ een absurdistisch register opentrekt. De soundscape die het personage van een geweldig acterende Dominique Van Malder begeleidt, voorspelt onheil. De tl-lampen bibberen en beven wanneer Van den Begin langs hen scheert. The Man in Black windt er geen doekjes om en wil meteen ter zake komen, maar Bob lijkt niet geïntimideerd door Heintje de Dood. Zijn honger stillen is voorlopig zijn enige prioriteit. Pas wanneer de film radicaler wordt en de ene narratieve rariteit de andere opvolgt, begint het Bob te dagen: “Ik heb hier een heel slecht gevoel bij.”

Magere Hein is almachtig en alwetend, daar ben je als kijker snel van op de hoogte. Een geleidelijke ontdekking van zijn personage is enkel Vertriest gegund. De daardoor hoge graad van voorspelbaarheid speelt de kijkervaring parten. Zo matuur en subtiel Vandekerckhoves kortfilm ‘Mia’ is, zo dun is het verhaal van ‘Stella’. Toegegeven, de opgelegde beperkingen in tijd, ruimte en productionele vrijheid van de volledige ‘Lockdown’-reeks zijn daarbij geen bevorderende voorwaarden.

Dit genre ligt Vandekerckhove minder goed. De toon van haar film weerspiegelt die aarzelende verkenning en kan daardoor nooit helemaal begeesteren. Alsnog is het spel van Van Malder en Van den Begin bij momenten om van te smullen, daarmee bewijst Christina Vandekerckhove wederom dat ze acteurs sterk voor de dag kan laten komen.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.

1