Songs from the Outside

Michael Van Ostade 2014 België 28 '
Horace, een jonge entrepeneur, staat voor een financiële afgrond. Wanneer op een nacht een vreemd object in zijn tuin belandt, begint datzelfde object te zingen, te communiceren met Horace. Horace 'zingt' terug. Wat dan in gang wordt gestoken is een rollercoaster die de narratieve kracht van muziek in film uit de doeken doet.

12.12.2014 Jeroen Van Rossem

De broers Michael en Andrew Van Ostade, bekend van de muziekgroep School is Cool, richtten in 2013 een crowdfunding campagne op voor een nieuw project. De VAF Wildcard die Michael van Ostade een jaar voordien had gewonnen met zijn kortfilm 'Nigredo', mocht hij immers pas gebruiken nà afstuderen. 'Songs from the Outside' is intussen afgewerkt. Het resultaat? Een bijzondere muzikale kortfilm.

De film opent met Horace, een jongeman met financiële problemen. Op een nacht landt een eivormig object in zijn tuin. Wanneer Horace per ongeluk een pianotoets aanraakt, maakt het object geluid. De twee beginnen met elkaar te communiceren via muziek. Maar hun contact met elkaar lijkt grotere gevolgen te hebben dan ze denken wanneer plots in een muziekstudio allerlei vreemde zaken gebeuren.

De scènes met Horace spelen zich af in een prachtig Victoriaans landshuis in Groot-Brittannië. Van Ostade en zijn cameraman Emanuel Vanderjeugd laten de camera niet enkel door het interieur glijden, maar spelen ook met de manier waarop het licht binnenvalt in het huis. De sfeer die de film uitademt is wonderbaarlijk en doet vaak denken aan de dromerige werelden van Tim Burton en Terry Gilliam.

Bovendien merk je in de ontwikkeling van het verhaal duidelijk een liefde voor de avonturenfilms uit de jaren ’80 zoals 'E.T.', 'The Goonies of Gremlins'. Misschien ook wel de reden waarom ze kozen om te werken met animaties als poppen en stop-motion; in plaats van computereffecten. Een keuze die we alleen maar kunnen toejuichen.

Niet alleen is 'Songs from the Outside' een film waarin muziek centraal staat, het is ook deels een musical geworden. De gezongen muziekstukken zitten gelukkig goed verweven in het geheel van de film. Johannes Genard, leadzanger van School is Cool, schreef trouwens alle muziek voor de film. Andrew van Ostade neemt de rol van Horace voor zijn rekening en zet hier zeker zijn beste beentje voor. Net als Dolores Bouckaert en Wim Willaert als de eigenaar van de muziekstudio met Brenten Pieper als zijn assistent. Het is de kracht van muziek in film dat hen allen met elkaar verbindt. Hoe... dat laten we je liever zelf ontdekken.

3