Soirée à la girafe

Pim Dinghs 2015 België 31 '
In het voorjaar van 1827 komt na een lange en tumultueuze reis een schip de haven van Marseille binnen. Aan boord is een giraf, de eerste in de geschiedenis van het moderne Europa. Direct na zijn aankomst begonnen modieuze dames en dandy's het uiterlijk van de giraf na te bootsen.

Bio Regisseur

17.09.2016 Carmen van Cauwenbergh

In 1827 doet een giraf, Zarafa genaamd, voor de eerste maal haar intrede in Europa - meer bepaald in Frankrijk. Het exotische dier roept bewondering op met haar opvallende uiterlijk dat lustig gekopieerd wordt door de Franse Beau Monde. Dit opvallend verhaal vormt het vertrekpunt van 'Soirée à la girafe'. De afstudeerfilm van Pim Dinghs (Sint-Lukas Brussel), weet niet alleen een origineel thema uit te kiezen, maar werkt dit bovendien ook prachtig uit.

Zarafa maakt op haar tocht naar Le Jardin des Plantes een tussenstop bij Zélise, de markiezin van Malibran die zich in het gezelschap van twee jongens toelegt op de hoge kunsten; literatuur, dans, poëzie. Het zintuiglijke staat voorop en het is voornamelijk via deze kunstvormen dat er onderling gecommuniceerd wordt. De komst van Zarafa is voor dit gezelschap dan ook de uitgelezen kans om deze zintuiglijkheid ten volle te beleven.

De film baadt in een getemperd licht en zachte pasteltinten, wat perfect past bij de in beeld gebrachte periode. Hier en daar wordt deze perfectie doorbroken door kleine stijlbreuken; de moderne dansbewegingen van de jongens, de net iets te moderne borden van het diner. Bewust of niet, het geeft de film een dynamische twist.

Ook werd er perfect gecast; de elegante, zachtaardige markiezin, de engelachtige jongens en de jonge mannen die voortschrijden met een zweem van arrogantie. Zij passen perfect in dit universum waar alles luxe, gratie, theatraliteit en tactiliteit uitstraalt. Dinghs weet zijn personages uiterst precies te leiden in deze betoverende en poëtische wereld. Hij transporteert de kijker naar een lang vervlogen tijd, waar de hang naar exotisme bon ton was en romantiek nog hoog aangeschreven stond. Kostuumfilms spreken dan ook altijd tot de verbeelding maar zelden wordt de sfeer van een periode zo accuraat neergezet als in 'Soirée à la girafe'.

Knap hoe Pim Dinghs vanuit een vaststaand feit vertrekt en hiermee de ziel van een tijdperk weet te vatten. Hourra hourra hourra!

3