The Sky Was Pink

Jules Comes 2021 België 17 '
Ondanks de angst om afgewezen te worden door vrienden, familie en geliefden, probeert Yana haar eigen weg te gaan wanneer ze op een kruispunt in haar leven staat.

• Brussels Short Film Festival 2021
29.08.2021 Jan Sulmont

Producent Marc Goyens heeft een markante reeks documentaires op het palmares, naast opmerkelijke langspeelfilms als ‘Charlie en Hannah gaan uit’ en het altijd bezwerende oeuvre van Bas Devos (‘Violet’, ‘Hellhole’, ‘Ghost Tropic’). Goyens heeft oog voor talent, zo coproduceerde hij in 2020 de ontzagwekkende kortfilm ‘So we live’ van de jonge Belgisch-Syrische regisseur Rand Abou Fakher. Voor deze ‘The Sky Was Pink’ ging Goyens in zee met vertrouwde naam Jules Comes.

Die Brusselse Nederlander won eerder een pak prijzen met zijn sensationele maar stijlvolle ‘Saint Hubert’, waarin een razende Wim Opbrouck zich in de Belgische Oostkantons opwerpt als gewelddadig beschermengel van de natuur. En ook met deze nieuwe kortfilm start Comes bij een B-filmgenre, om van die setting vervolgens iets totaal anders te brouwen. Inspiratiebron is deze keer niet Rambo, wel porno.

Later volgen schitterende beelden van de Brusselse skyline, een stad vol lichtjes die schitteren onder een vaalroze hemel. Exemplarisch voor de originele toon van deze film: porno, maar ook poëzie. Tongue in cheek, maar dan chique.

In een prachtig vloeiende camerabeweging lopen we met schaars geklede personages mee, eerst langs het zwembad en dan binnenin een grote villa. We zweven langs kabelslepers, actrices in lingerie en zich oppeppende macho’s. De gang bangs zijn niet te tellen. Denk ‘Boogie Nights’, maar dan hardcore. Director of photography van dienst is Grimm Vandekerckhove, die we in onze bespreking van Comes’ ‘Saint Hubert’ één van de meest interessante cinematografen uit het Vlaamse kortfilmcircuit noemden. Reken maar dat we dit hier bevestigd zien. Later volgen schitterende beelden van de Brusselse skyline, een stad vol lichtjes die schitteren onder een vaalroze hemel. Exemplarisch voor de originele toon van deze film: porno, maar ook poëzie. Tongue in cheek, maar dan chique.

Eens de lens zich focust op de blonde Yana, dooft de idyllische soundtrack langzaam uit. “Allez, action!”, roept de licht ontvlambare pornoregisseur. Maar Yana zit met muizenissen die ze niet zomaar van zich afgeschud krijgt. Ze is sterk en tegelijk kwetsbaar, in een straffe vertolking door Laura Sépul, die moeiteloos onze aandacht vasthoudt terwijl ze door pikante seks- en feestscènes dwaalt.

Sépul kennen we uit het Vlaamse theater maar ook uit RTBF-series als ‘Ennemi Public’ en ‘Unité 42’. Pour la petite histoire: eind 2020 lazen we in Humo hoe de Brusselse Sépul haar Antwerpse vriend Geert Van Rampelberg ontmoette op de set van de kortfilm ‘Caverne’ van Delphine Girard, die later een Oscarnominatie kreeg voor het razend spannende ‘Une Soeur’ met Veerle Baetens. Klein landje, grote filmmakers!