Silent Campine

Steffen Geypens 2017 België 15 '
Vlaanderen, na WO I. Een getraumatiseerde ex-soldaat en zijn volgzame zoon gaan iedere dag jagen om te overleven. Ondertussen zorgen ze ook voor de doodzieke moeder. Ieder dag worden ze tot het uiterste gedreven, tot er geen weg terug meer is.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017
  • Semana de Cine de Medina del Campo 2018
  • Aesthetica Short Film Festival 2018
  • Thessaloniki Film Festival 2018
  • + meer dan 30 selecties internatinoaal

07.12.2017 Jana Dejonghe

'Silent Campine' vertelt het verhaal van Juul (Brecht Dael) en zijn vader (Jurgen Delnaet), nadat deze laatste getraumatiseerd teruggekomen is van de Eerste Wereldoorlog. Verbitterd en hardnekkig (over)leeft hij voort, met een diepe minachting voor iedereen die welvarender is dan hij. Samen jagen ze en zorgen ze voor Juuls moeder, die ziek te bed ligt in hun armetierige houten huisje. Weinig kansen voor Juul om in op te groeien, met alle gevolgen van dien.

Geypens scoorde internationaal reeds met 'Hold Back', een drama waarvan we veel herkennen in zijn nieuwe film. Opnieuw voert de regisseur een spanning op tussen een drietal personages en krijgen we een zeer sterke beeldvoering. Waar zijn vorige kortfilm nog wat aan bedreven acteerwerk mankeerde, doet de cast het hier pakken beter. Vooral de jonge acteur Brecht Dael ('Vliegende ratten') - op zo’n jonge leeftijd al zo’n karakterkop! - weet zeer te overtuigen.

'Silent Campine' is een stilzwijgend, zwaar en eerder klassiek drama geworden waarin fysiek en mentaal geweld de scepter zwaaien. Het feit dat Geypens zijn verhaal kadert rond de reeds (te) veelbesproken en -herinnerde Eerste Wereldoorlog, was eigenlijk helemaal niet nodig. Toch weet hij de aandacht vast te houden door de film goed te laten passen qua lengte, te choqueren en het geheel netjes op haast Shakespeariaanse wijze af te werken.

2