• Brussels Short Film Festival 2017
  • Flickerfest 2017
  • London Film Festival 2016
  • Tehran Short Film Festival 2017
  • + meer dan 20 internationale prijzen
22.07.2016 Niels Putman

Stiltes komen in verschillende geuren en kleuren. Ze kunnen voor nerveus wiebelende heupen zorgen, krakende hersenen of tenen die krullen. Net zo kunnen ze geruststellend werken, een welgekomen pauze bieden; een moment om op adem te komen. De stilte waarvan sprake in de nieuwste kortfilm van het Iraanse regisseursduo Farnoosh Samadi en Ali Asgari is er één van de gevoeligste soort.

In 'The Silence' krijgt Fatma, een Koerdische vluchteling in Italië, pijnlijk nieuws te horen over de gezondheid van haar moeder. Bij gebrek aan ziekenhuistolken die dag, staat het meisje zelf in als tolk tussen de dokter en haar nietsvermoedende moeder. Alleen lukt het Fatma niet om de zware woorden over haar lippen te krijgen. Behoorlijk "lost in translation" is het meisje, want hoe vertel je je eigen moeder dat ze aan een zware vorm van borstkanker lijdt?

In Fatma Alakus heeft het regisseursduo een droom van een kindactrice gevonden. Het meisje acteert woordeloos sensitief, haar blik staat soms pijnlijk op oneindig. Het geeft de regisseurs de kans een erg menselijke observatie te brengen: de camera is standvastig, heeft veel oog voor haar gezicht. Wat zich achter haar bezorgde bambi-ogen afspeelt, vraagt namelijk geen dialoog.

Farnoosh Samadi en Ali Asgari, beiden Iraanse filmmakers die in Italië hebben gestudeerd, kennen wat van de moeilijkheden die een andere taal met zich mee brengt. Hun cinema geeft hen echter de uitgerekende kans een universele taal te hanteren: die van het gevoel. Hun kortfilm is dan ook een erg humane en pakkende vertelling, met een spanningsboog die geen moment hoeft in te boeten voor gratuit entertainment. In eenvoud zit duidelijk hun grootste kracht.

Met hun vorige kortfilm 'More Than Two Hours' (geschreven door beide, geregisseerd door Asgari) werden ze meervuldig gelauwerd en bovendien ook al genomineerd voor de officiële Kortfilmcompetitie in Cannes in 2013. Drie jaar later mocht ook hun nieuwste samenwerking daar weer in première gaan. Twee keer grepen ze naast de Gouden Palm. Farnoosh werkt ondertussen verder aan een nieuwe kortfilm. Derde keer, goeie keer?

2