Sexe pour blasés

Sexy Laundry

Izabela Plucinska 2015 Canada 12 '
Een koppel veertigers wil hun relatie nieuw leven inblazen. Maar als zelfs de massages, aromatische kaarsen en romantische muziek geen soelaas bieden, lijken ze beiden klaar om hun eigen weg op te gaan.

04.02.2016 Jeroen Van Rossem

Voor 'Sexe pour blasés' baseerde cineaste Izabela Plucinska zich op het Canadese toneelstuk Sexy Laundry.

We maken kennis met een koppel veertigers die hun toevlucht zoeken in een stijlvol hotel om hun relatie nieuw leven in te blazen. Maar als zelfs de massages, aromatische kaarsen en de romantische muziek geen soelaas bieden, lijken ze beiden klaar om hun eigen weg op te gaan. Totdat  de vrouw beslist een gewaagde stap te zetten om de vlam opnieuw aan te wakkeren.

De inzichten die Plucinska naar voor brengt, zijn niet echt origineel en weten bijgevolg weinig te verrassen. Zo praat het koppel op een gegeven moment over scheiden en beginnen ze beiden te dromen over hun al dan niet herwonnen vrijheid. Dit wordt gelukkig wel op een leuke en poëtische manier in beeld gebracht.

Het redmiddel komt uiteindelijk in de vorm van een leren pakje, een zweep en wat vuile praat. Niets nieuws onder de zon dus en Plucinska blijft opvallend braaf in haar voorstelling van dit onderwerp. Misschien had een meer gedurfde aanpak een interessantere kijkervaring kunnen opleveren. Want nu blijft de film een vrij conventioneel verhaal over een koppel in een relatiecrisis, doorspekt met wat lichte humor.

Bovendien is de film niet bepaald visueel aantrekkelijk te noemen. Net als in de films van Aardman, wordt in 'Sexe pour blasés' stop-motion klei-animatie gebruikt. De lelijke afwerking van de personages en de dominante bruintinten zijn niet aangenaam om naar te kijken. Nochtans bewees de regisseuse zelf met haar kortfilm 'Esterhazy' dat dit soort animatie niet lelijk hoeft te zijn.

1