Schirkoa

Ishan Shukla 2016 India 14 '
Mr. 197A woont in Schirkoa, een stad die werd overgenomen door totalitaire intellectuelen.
Animatietoppers Highlights

• LA Shorts International Film Festival 2016
28.02.2017 Jeroen Van Rossem

Mensen met een zwak voor dystopische films kunnen met 'Schirkoa' een klein pareltje ontdekken. Deze Indische kortfilm vertelt het verhaal van Mr. 197A die in de stad Schirkoa woont. De stad werd overgenomen door totalitaire intellectuelen die immigrante wezens vreesden en hebben verband uit Schirkoa. Iedereen werd verplicht om een papieren zak over het hoofd te dragen.

De film wordt verteld vanuit het standpunt van een dame van plezier: Little Whore. In vier hoofdstukken vertelt zij het verhaal van Mr. 197A. Van de ontmoetingen tussen de twee en de liefdesrelatie tussen hem een mysterieuze dame die als bijnaam de White Witch heeft, tot het moment dat hij moet kiezen tussen zijn geliefde en z'n politieke carrière, en hij uiteindelijk het vuur van de revolutie aansteekt.  Zij ziet hem als een martelaar, wat duidelijk wordt door deze interessante manier van vertellen.

Het is akelig hoe dicht de situatie in Schirkoa aanleunt bij wat er langzaam aan het groeien is in een aantal landen vandaag de dag. Thematisch is de film dus bijhoorlijk actueel.

De voice-over, de inhoud en het groezelige sfeertje geven de film ook een kenmerkend film noir-gehalte, wat mooi hand in hand gaat met de dystopische sci-fi setting. Regisseur Ishan Shukla kent ook duidelijk zijn klassiekers en de film doet meermaals denken aan prenten als 'Blade Runner', 'Brazil', 'Children of Men' en '1984'. Al slaagt de regisseur er evenzeer in zijn eigen filmisch universum geloofwaardig en aantrekkelijk neer te zetten.

De animatiestijl van deze kortfilm draagt daar enorm aan bij. Shukla koos voor cel-shading als animatietechniek, wat de indruk geeft dat de film handgetekend zou zijn. Bovendien legt hij zoveel detail in de beelden dat je bij momenten niet weet waar eerst te kijken. Qua sfeerschepping zit daardoor alles goed: van de neonverlichte straten tot de groezelige bars en de stoffige kantoren.

'Schirkoa' is niet alleen een knappe parabel over tolerantie en discriminatie, maar ook visuele lust voor het oog.

3