Robbie Rocket

Wim Geudens 2012 België 24 '
Robbie is een kleine held met een grote verbeelding.
Voor de kids

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2012

12.12.2012 Steffen Bogaerts

Globale opwarming van de Aarde: het is het onderwerp van verscheidene documentaires en langspeelfilms. Af en toe sluipt het thema zelfs de korte film binnen. Terecht, want het is een problematiek waar nooit genoeg aandacht aan gegeven kan worden.

In 'Robbie Rocket' wil de jonge Robbie, na het zien van een televisieprogramma, het gat in de ozonlaag vullen. Hij wil dit doen om zijn grootmoeder en tegelijk ook de wereld te redden. De setting is het plattelandse Vlaanderen tijdens een hittegolf. Robbie's fantasie slaat op hol en hij begint aan een queeste met een uitgetekend meesterplan. Helemaal alleen zal het hem niet lukken, maar gelukkig krijgt hij hulp uit onverwachte hoek.

Het is een hele opluchting dat regisseur Wim Geudens niet te lang bij zijn te directe ecologische boodschap blijft. Langzaam verschuift het thema van ecologie naar het hebben of mankeren van een vaderfiguur. Een rol die hier weggelegd is voor Bert Haelvoet, die zijn personage heel natuurlijk laat overkomen. Qua regie en beeld zit de film goed. Er is gebruik gemaakt van een mooie associatieve montage en de kortfilm is besprenkeld met tal van kleine details die het geheel een niveau hoger tillen, maar de beroerde dialogen en het gebrek aan de juiste sfeer maken van 'Robbie Rocket' net niet de fantastische film die hij had kunnen zijn.

De film is wel volledig volgens het boekje gemaakt, maar durft op geen enkele manier gewaagd of vernieuwend te zijn. Voor een ode aan de fantasie van een kind, heeft de regisseur zijn creativiteit te weinig laten werken. Verbeelding ontbreekt spijtig genoeg maar al te vaak in de volwassen wereld en we hadden die hier dan ook graag grootser gezien.

2