Remise

Deben Van Dam 2017 België 18 '
Luc Moulin is Belgisch kampioen schaakboksen. Maar dat is dan ook meteen alles. Eigenlijk gelooft er maar één iemand in hem: zijn zoon Kasper. Een zoon die op zijn vader wil lijken. Toevallig, volgens Luc, het ergste wat een mens kan overkomen.

• Speciale Vermelding Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017
  • Brussels Short Film Festival 2018

09.12.2017 Jan Sulmont

De Weg Van Alle Vlees - grote winnaar IKL” is de titel van een kijkwaardig marktkramersfilmpje van Kortfilm.be. Deben van Dams afstudeerfilm won in 2013 met de vingers in de neus elke mogelijke prijs op het Leuvense kortfilmfestival. De regisseur vertelt er in dit tweede filmpje meer over vanop het Film Fest Gent, waar hij ook nog eens de publiekprijs meekaapte.

Met de VAF-wildcard die hij kreeg voor 'De Weg Van Alle Vlees' maakte Van Dam nu 'Remise', een korte film waarin zowel beeld als muziek opnieuw instant charmeren. Verrassend anders is de vertelling, die het hier meer zoekt in flarden en impressies. De intense verhoudingen tussen een vijftal goed gecaste mannen krijgen nauwelijks achtergrond, dus moet je als kijker heel veel zelf invullen. De donkere plot rond meerdere mank lopende vader-zoon relaties wordt daarnaast al eens onderbroken door een vreemd getimede grap. Zoals de sukkelseks al eens wordt onderbroken door het kreunen van de foute naam.

Chef camera Wim Vanswijgenhoven sluiert een grijze gravitas over de karakterkop van Tibo Vandenborre ('Drôle d'oiseau', 'Rundskop'). Daar komt soms bloed bij kijken: zijn personage Luc ‘de muur’ Moulin is Belgisch kampioen schaakboksen. Wat een sport! Geïnspireerd op de fantasie van comic book-genie Enki Bilal werd de eerste officiële wedstrijd uitgevochten in Berlijn, in 2003. Tussen het vuistslagen uitdelen door zetten de kampers een koptelefoon op en spelen midden de ring een spelletje schaak.

Die originele setting levert natuurlijk bevreemdende beelden op, die zinderen van sfeer. Met daarbovenop de fantastische muziek van Simon Lenski (DAAU) krijg je al snel een sterke film. Al bleven wij inhoudelijk toch nog wat op onze honger zitten. 'Remise' lijkt wel een voorstudie voor een langspeelfilm, met een verhaal zonder veel vlees aan de botten.

Toch zitten wij voor een lange versie zonder enige twijfel in de zaal. Want niet alleen de vibe, ook sommige scènes in Van Dams nieuwste film doen likkebaarden. Zo worstelt Luc Moulin niet alleen met zijn trainer, zijn zoon, zijn vader en in de ring, maar ook met een extra antagonist. Dat vreemde personage wordt op zijn Scorseses geïntroduceerd, met vloeiend dreigende camera en een lekker bekkende voice-over. Onmiskenbaar pure filmfun, die smaakt naar meer.

2