Provence

Kato De Boeck 2018 België 22 '
Tijdens hun jaarlijkse zomervakantie verkennen de elfjarige Camille en haar oudere broer Tuur hun nieuwe kampeerbestemming in de Provence. Wanneer ze twee Nederlandse meisjes ontmoeten, verandert Camille's bewondering voor haar grote broer in een slepende jaloezie.

• Publieksprijs Film Fest Gent 2018
  • Palm Springs ShortFest 2018
  • Hamptons International Film Festival 2018
  • Rhode Island International Film Festival 2018
  • Oberhausen 2019
15.10.2018 Jannes Callens

De elfjarige Camille verkent samen met haar vijftienjarige broer Tuur de zonovergoten kampeerplek en stoot al snel op twee Nederlandse meisjes. Camilles verlegen broer krijgt meteen de aandacht van het intimiderend vrouwelijk duo. Hij reageert daar relatief onverschillig op, maar Camille heeft het er zichtbaar moeilijk mee. Haar soulmate wordt weggekaapt en ze kan de jaloezie niet onderdrukken. Wat een zorgeloze vakantie had moeten zijn, ontaardt tot een reis om nooit meer te vergeten.

Op de grens van jongadolescentie is het vaak onaangenaam vertoeven. Kinderlijke vertrouwde situaties nemen een ander gestalte aan en de onzekerheid neemt toe. In ‘Provence’ is een welbepaalde zomervakantie een memorabel breekpunt: het is de laatste vakantie die Camille en Tuur als kind zullen ervaren.

Prachtige coming-of-age die een niveau haalt dat uitzonderlijk is voor een studentenfilm.

De camera start op de kruin van bloeiende bomen om via een tiltbeweging een eerste heerlijk shot te introduceren. Zo volgen er nog velen. De fotografie van Esmoreit Lutters is consequent oogstrelend. De veelal complementaire kleuren versterken elkaar en zorgen voor een bijzondere sfeerzetting. De kijker waant zich even in het zuidoosten van Frankrijk en dopt de teentjes in het water.

Het verhaal ontrolt zich via piekfijn bedachte scènes waarin de jonge Laime De Paep en Pelle Adriaenssens de pannen van het dak spelen; de authenticiteit van hun spel is verbluffend. De Boeck houdt de focus veelal op haar hoofdpersonages, wat voor een grote intimiteit zorgt. De volwassenen worden op de achtergrond gedwongen; de kinderen zijn aan zet. Ook de dialogen voelen waarachtig aan en de herkenbaarheidsfactor van de vakantiespelletjes is hoog. Daarnaast is er veel communicatie zonder woorden: betekenisvolle blikken worden uitgewisseld, subtiele houdingen verraden grotere gevoelswerelden. De minutieuze (acteurs)regie komt in elke scène bovendrijven.

Kato De Boeck etaleert met deze prachtige coming-of-age prent haar bakken aan talent. ‘Provence’ haalt een niveau dat voor studentenfilms uitzonderlijk is. Ook festivalprogrammatoren zijn daar niet blind voor. De jonge regisseur mocht haar film reeds presenteren op het prestigieuze Palm Springs Shortfest en Film Fest Gent (waar ze de Publieksprijs mee naar huis nam). Wees gerust: het zal hierbij niet stoppen. Petje af.

3