Popular Tropes

Dries Vergauwe 2019 België 15 '
Een verwoestende pandemie woedt al drie jaar over de aarde. In een verlaten, postapocalyptische stad ligt een centrum waar de overlevenden de lichamen van de doden van de juiste, desinfecterende procedure voorzien. Nu worden de overblijvers ook nog eens geconfronteerd met de ijzigste winter in jaren.

Bio Regisseur

Cast & crew

Awards & selecties

  • Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2019
29.11.2019 Matthias De Bondt

De korte science-fictionfilm ‘Popular Tropes’ speelt zich af in een ijskoude post-apocalyptische wereld. We leren een vrouw kennen wiens echte naam we nooit te weten komen, enkel haar subjectnummer 310-271187. De overheersende kilte is niet enkel in het landschap van de film voelbaar, maar ook in de omgang van de mensen die er (nog) wonen.

In deze dsytopie is namelijk geen plaats meer voor menselijk contact. De dagen worden gevuld door het ophalen en verbranden van lijken, slachtoffers van een mysterieuze pandemie die er heerst. Het lijkt de enige activiteit te zijn die nog plaatsvindt, in een stad waar alles is blijven stilstaan.

Regisseur Dries Vergauwe keert met ‘Popular Tropes’ enkele typische genreconventies bewust de rug toe. Geen overdreven visuele pracht en praal, maar wel uiterst strakke beelden die voor zich spreken – een minimalisme dat niet vaak voorkomt in het genre. Via een langzaam maar strak opgebouwd ritme zuigt hij je mee in deze verziekte wereld, waar mensen met een laatste hoop de resterende fundamenten van een beschaving proberen recht te houden.

Op één van haar missies krijgt de vrouw plots een ingesproken bericht binnen: een mannenstem vertelt hoezeer hij haar mist. Hij is vertrokken vanuit de stad, terwijl zij is achtergebleven. Het is een moment van liefde en gemis, en even lijkt de menselijkheid terug te zijn gekeerd. De stem biedt ons hun geschiedenis aan en plots wordt subject nr. 310-271187 meer dan alleen maar een menselijke robot.

Vergauwe slaagt er in om een universum te creëren dat ontrokken is van elke bepaling van tijd en ruimte. Knap dus dat het grootste deel in België werd gedraaid, dat haast onherkenbaar is geworden in de film. De universele landschappen brengen een pijnlijke, maar cruciale waarheid naar boven: wanneer de natuur onze beschaving dreigt op te slorpen, herworden we allen louter wezens van vlees en bloed. Zonder een identitaire vorm gaan we quasi instinctmatig, en wanhopig, op zoek naar datgene dat ons in leven houdt: hoop.

‘Popular Tropes’ is Vergauwe’s afstudeerfilm binnen de masteropleiding aan Sint-Lukas Brussel. De film is te zien op het Kortfilmfestival Leuven in de Vlaamse fictiecompetitie en werd ook al geselecteerd op Signes de Nuit in Parijs.

3